Mijn leukste horecamoment van 2014!

Ik hoorde aan een tafel naast ons, vorige week in een restaurant iemand om de kurk vragen die de ober zojuist uit de fles had gedraaid. De gast pakte de kurk toen hij ‘m kreeg bovenaan vast, en bracht de onderkant vlakbij zijn neus. Hij snoof de geur op en wat hij toen zei vind ik misschien wel mijn leukste horecamoment van 2014. Vooral omdat hij het alles behalve grappig bedoelde. ‘Wat een mooie ronde afdronk.’

Klokken en klepels

Gasten die klepels en klokken met elkaar verwarren, ik kan er zo vlak voor kerst geen genoeg van krijgen.  De ober hield op een mooie manier zijn gezicht in de plooi en pestte een beetje door daaraan toe te voegen: ‘en net voldoende hout gehad, vindt u niet?’ Het is leuk als gasten meegaan met de passie van een zaak en in hun enthousiasme misschien een beetje doorslaan. Net zo leuk als iemand in een kledingwinkel zelf een combinatie maakt. Het is volgens mij wel de bedoeling dat de verkoper daar iets van zegt als het een modeflater is, anders kan je toch net zo goed online bestellen? Dat dus.

Bij gastvrijheid hoort volgens sommigen echter een dienende en bijna slijmerige houding naar gasten. ‘De gast heeft altijd gelijk.’ En: ‘We lachen om ieder grapje van de gast.’ Vaak is dat gewoon gênant. En het is ook nergens voor nodig om net te doen alsof. De nieuwe generatie horecabedrijven gaat ontspannen om met gasten, en is gelukkig juist helemaal niet krampachtig. Wel correct hoor, maar de verhoudingen zijn duidelijk. Zij weten waar ze het over hebben en zijn er om gasten daarvan te laten genieten. ‘Mag ik een limocello?’ ‘Sorry meneer, die maken we hier zelf en we hebben ‘m gisteren geproefd. Hij is er nog niet helemaal.’ Mooi toch?

Niet meer als knipmes

Gasten worden ook in het horecabedrijf van vandaag natuurlijk in hun waarde gelaten en natuurlijk luisteren we goed naar de wens van de gast. Maar…. niet meer als knipmes! Niet meer als de ober die op alles wat je gast bestelt ‘uitstekende keuze meneer’ zegt. En al helemaal niet als het geen goede combinatie ìs.

Als in de Gouden Eeuw

De tijd dat de gemiddelde gast meer wist van eten en drinken dan de ober is natuurlijk al sinds de Gouden Eeuw voorbij, maar de tijd dat we net deden alsof dat nog steeds zo is, die is nu gelukkig ook voorbij. Met dank aan Hotel de Goudfazant, Rijssel, Speijkervet en Toscanini (om maar een aantal fijne Amsterdamse zaken op te noemen) is de nieuwe weg ingeslagen. Niets zo leuk om gasten juist in deze zaken de wijnexpert te zien acteren.

 

Jezelf of je hele team het boek ‘Dit is mijn wijk niet…!’ van Wouter Verkerk voor €9,95 cadeau doen met kerst? Ieder vijfde boekje krijg je gratis en we pakken de boekjes graag voor je in!  Bestellen kan op  DEZE WEBSITE

vierde druk

 

 

Wouter Verkerk is een van de meest gevraagde sprekers op het gebied van Horeca en Gastvrijheid en begeleidt Horecaondernemers en hun teams door heel Nederland.
Wouter schrijft columns, blogs en boeken over gastvrijheid. Hij ontwikkelde diverse gastvrijheidsmodellen zoals het '12 stappen gastcontactplan' en is grondlegger van "Signature Hospitality".
Wouter schrijft onafhankelijk en wanneer er een commerciële relatie bestaat tussen Wouter en zijn onderwerp dan vermeldt hij dat. Wouter is BrandAmbassador van zijn eigen bedrijven en van Nobel Drinks, Bidfood, Horeko, Eyes for Details, Grootkeuken.nl, Boonstra Wijnen, Unitouch, The Branding Club, Chocomel, Orderli, Smit's Delicious en De Schone Zaak.
Bestel boeken van Wouter Verkerk op Horecabo.nl.