Na een sluiting van zoveel maanden is het voor sommige ondernemers verbazingwekkend hoe makkelijk alles weer opstart. ‘Alsof het gisteren was dat we nog open waren. De kassa, apparatuur in de keuken, de zonneschermen… alles doet het nog. Dat valt me niks tegen, lekker aan de slag!’ Maar even later concludeert menigeen dat er een ander knopje is dat niet meer functioneert. Het knopje personeel is helemaal stuk, het reageert niet meer, hoe stevig je er ook aan draait of op drukt.

Knallen en borrelen!

En dus zijn de advertenties talrijker dan ooit en de clichés net zo aanwezig als altijd. We zoeken toppers, die moeten knallen, die samen keihard willen werken en die zin hebben in heel veel na-borrels en onvergetelijke tijden op het terras. Echte horecatijgers, die alles doen voor de gast, die zichzelf lekker wegcijferen. Ben jij onze nieuwe collega? O ja, en als het regent, dan ben je lekker onbetaald vrij.

Naast het ontstaan van het levensgrote tekort aan flexibele mensen, is er ook een grote exodus van vaste medewerkers waarneembaar bij sommige bedrijven. Zoals een ondernemer het omschreef: ‘Ze hebben onder mijn afdak de regen afgewacht en nu de zon begint te schijnen hebben ze ineens genoeg van me…’ Het is een cynische benadering van een waarheid die soms lastig is te accepteren: Niemand is je iets verplicht en al helemaal niet alleen om het feit dat je toevallig iemands werkgever bent geweest. Alleen betalen is niet genoeg, zeker niet als mensen teveel het gevoel krijgen dat ze bij je in het krijt staan.

Voeding voor het hart

Er zijn ook ondernemers waar een ander besef is ingedaald. ‘Wij zijn er tijdens de lockdown, terwijl we al die pakketten en boxen aan het maken waren, eigenlijk pas achter gekomen. Het klinkt stom, maar toen we al dat eten en drinken in dozen stonden te stoppen voelde het eigenlijk voor het eerst alsof ik eten en drinken verkocht. Dat doen we natuurlijk al veertien jaar maar ineens was het voor mij klip en klaar. Nu verkochten we voor het eerst letterlijk alleen maar voedsel voor de maag, terwijl we voor het vak hadden gekozen om vooral te voorzien in voeding voor het hart. Maar als ik eerlijk ben waren we in de laatste jaren eigenlijk al steeds meer pakketten aan het verkopen. Het massale ging ons eigenlijk steeds meer tegenstaan.’ Aldus een onderneemster uit Noord Holland.

Ze vervolgt: ‘We zetten de tafels die we voor de 1,5 meter hadden weggehaald dus gewoon nooit meer terug en gaan voortaan twee dagen in de week dicht. We stoppen met de catering die we er al die jaren bij hebben gedaan en gaan genieten van wat we eigenlijk het allerliefste doen. We gaan van 200 zitplaatsen naar 90, werken dan in de pieken met veel minder mensen zodat we alles met alleen ons vaste team kunnen doen. Zo hebben we het met elkaar veel leuker en zien het als cadeau dat we van corona hebben gekregen: Niet langer meer, meer en meer. Maar voortaan beter, beter en beter. Betere sfeer, betere gasten, betere arbeidsomstandigheden, beter leven.’

Kom naar Ameland!

Kom met je manager naar Hotel Nobel op Ameland tijdens Wouters Eiland-sessies en werk samen met Wouter en andere ondernemers aan je plan voor de komende jaren. Kaarten zijn verkrijgbaar via Horecabo.nl voor sessies in september, oktober, november en december!

Deel →
Twitter @wouterverkerk
  • Goed een jaar geleden zaten @wouterverkerk en ik ‘Horeca na corona’ te schrijven. Voor Horeca Info blikken we terug…

U zoekt oplossingen voor uw gastvrijheid vraagstukken?

Neem contact op met Wouter Verkerk van Verkerk Bartstra

Top