‘Wie heeft er zin om bij ons te komen knallen op het terras?!’ De eerste oproepen komen langzaam weer tevoorschijn op de verschillende kanalen. Nadat horeca het grootste deel van het afgelopen jaar gesloten was zien veel bedrijven nu een beetje licht aan het einde van de tunnel. De horeca heeft weer medewerkers nodig, maar hebben die medewerkers de horeca nog wel nodig? Hoe groot zal de aanwas zijn van nieuwe medewerkers als de horeca straks weer open gaat? Hoe aantrekkelijk is de horeca nog als werkgever?

Veel mensen hebben corona aangegrepen om goed na te denken over hun oude leven en horecamensen niet in de laatste plaats. ‘Wil ik dat nog wel? Alleen werken als ze me nodig hebben, naar huis gestuurd worden als het rustig is en eigenlijk nooit goed kunnen plannen met vrienden en familie want ‘misschien moet ik dan wel werken’. Bovendien, als straks alles weer mag, wil ik ook wel een keer naar het strand, een terras of een festival en niet alleen maar werken op dat soort dagen.’

Personeel is geen ‘single use plastic’

In een tijd waarin we nadenken over het hergebruik van verpakkingsmaterialen, geen plastic rietjes meer gebruiken en het liefst vlees eten van dieren die een goed leven hebben gehad, wordt het nu de hoogste tijd ook echt na te gaan denken over de duurzaamheid van personeelsbeleid. De volgorde is op zich al best gek toch? Want medewerkers zijn nu eenmaal niet gemaakt van ‘single use plastic’ maar gek genoeg is het in de horeca veel te lang wel gebruikelijk geweest medewerkers als zodanig te gebruiken. ‘Kan jij zaterdagavond werken van 20.00 tot 23.00?’ ‘ O sorry, het weer slaat om, ga maar weer naar huis!’ ‘Dan had je maar niet in de horeca moeten werken!’ ‘Je huur niet betalen op deze manier? Maar je hebt een 0 uren contract!’

Veel verkiezingsprogramma’s pleiten voor een flinke verhoging van het minimumloon, er gaan stemmen op om ‘de wereld van de (schijn)ZZP-er’ te veranderen en steeds meer consumenten worden zich bewust van de positie van medewerkers in een bedrijf waar zij klant zijn. Medewerkers die mensen zijn, waar een leven achter zit, dat behoorlijk beïnvloed wordt door de keuzes die een werkgever maakt. Die verantwoordelijkheid zal meer gevoeld moeten worden in de branche.

Dit is het moment

Dit is het moment om een nieuwe start te maken. Dit is het moment om écht na te denken over personeelsbeleid en manieren dat te verduurzamen. Vergeet niet dat ‘personeel’ het probleem nooit is geweest, het probleem is dat je te maken hebt met pieken en dalen. En die pieken en dalen heb je altijd proberen te compenseren met personeel. Nu die oplossing wel zo’n beetje opgebruikt is, is het tijd je op andere oplossingen te concentreren. Misschien dat corona een deel van de oplossing is. Misschien heb je nieuwe activiteiten kunnen opstarten in de afgelopen periode die je kan continueren na de heropening. Misschien kunnen die de verschillen tussen pieken en dalen afvlakken.

% Personeelskosten omlaag?

Een van de grootste redenen dat personeel een probleem is geworden in de horeca, is dat de personeelskosten de grootste kostenpost in een bedrijf vormen. Mensen zijn duur en worden alleen maar duurder. Om op die kosten te besparen wordt er steeds gekker met medewerkers omgesprongen en wordt er uiterste flexibiliteit gevraagd. Maar als je % personeelskosten nooit klopt, dan kan er ook iets anders aan de hand zijn: Je omzet is gewoon te laag! Veel horeca is gewoon veel te goedkoop en waar de prijzen wel kloppen is de besteding veel te laag. Of je het nu leuk vindt of niet, het moderne horecabedrijf is een marketingbedrijf geworden waar het serveren van eten en drinken de laatste stap in een veel langer plan is. Daarover komende weken (veel) meer!

Verkoopmomenten en doelbestedingen

Het is vloeken in de kerk voor veel mensen, maar aan het toeval overlaten wat een gast bij je gaat besteden is levensgevaarlijk. Het is niet meer van deze tijd om het risico te lopen dat je mooiste tafel op zaterdagavond niet meer dan een karaf kraanwater en drie tomatensoep bestelt. Dan komt het namelijk nooit goed met je personeelskosten. Hoe gek het ook klinkt, je plan voor de gast, de doordachte gastenroute waarin medewerkers gasten pro-actief begeleiden naar de meest ideale beleving (en besteding), is de eerste stap in het oplossen van je personeelsprobleem. Bestel hier de DIY trainingskit die gericht is op het ontwerpen van een gastenplan. Formuleer doelbestedingen, formuleer heldere afspraken met het team. Ga service zien als een van de producten die je verkoopt en durf daar ook een prijs voor te vragen. De trainingskit bevat 25 boeken (5 x 5 titels) en een tiental oefeningen en materialen met een handleiding voor je eigen training. De trainingskit heeft een waarde van €325,00 maar bied ik in coronatijd tegen de kostprijs van €75,00 inclusief BTW en verzendkosten aan. Let op, er zijn er nog maar 6!

Volg me en schrijf je in op de nieuwsbrief

Volg me op Instagram: www.instagram.com/wouterverkerk

koop boeken en materialen op horecabo: www.horecabo.nl

Schrijf je in voor mijn Email-Updates: Inschrijven updates Wouter

Deel →
Twitter @wouterverkerk
  • Goed een jaar geleden zaten @wouterverkerk en ik ‘Horeca na corona’ te schrijven. Voor Horeca Info blikken we terug…

U zoekt oplossingen voor uw gastvrijheid vraagstukken?

Neem contact op met Wouter Verkerk van Verkerk Bartstra

Top