De meeste mensen komen deze weken terug van vakantie en vertellen net als ieder jaar dat de horeca in het buitenland zoveel beter is dan hier. ‘Daar snappen ze nog wat gastvrijheid is!’ ‘Daar krijg je tenminste nog waar voor je geld!’ Ja, logisch. Met je Nederlandse portemonnee krijg je in het verre buitenland veel meer dan hier. Wij zijn immers een rijk land en onze euro is elders goud waard. We vergeten dan wel even dat de door ons bezochte zaken voor de lokale inwoners onbetaalbaar zijn, ook al zijn ze in onze ogen dan goedkoop of ‘net zo duur als in Nederland.’

Horecaprijzen verdubbelen

Als je horeca in Nederland wilt vergelijken met die geweldige tenten tijdens je vakantie, kijk dan wel even naar Nederlandse zaken die voor een glas wijn €10,00 een stukje vlees €42,00 en voor een fijn voorgerecht €21,50 vragen. Een glas bier? Trek daar maar €5,50 voor uit! Dus met pakweg een verdubbeling van de prijzen die je nu gemiddeld betaalt, kom je aan een juiste vergelijking met dat geweldige buitenland. Net zo prijzig voor ons, als die horeca voor de locals op onze vakantiebestemmingen.

Twee personen, 280 euro

Een paar maanden geleden was ik in Nederland in een restaurant met precies de prijzen die ik net noemde. ‘On-Nederlands goed!’ Geweldige producten, de medewerkers bediening waren allemaal 24 jaar of ouder, beheersten hun talen, allemaal zeker twee maar de meeste drie of vier, ze konden je adviseren over wijn en over spijs, wisten waar ze het over hadden, lachten de hele avond en werkten ontzettend hard door. Einde van de avond rekende ik voor 2 personen 280 euro af, en we hadden niet eens gek gedaan.

Geen recht op klagen

Ik las later wat recensies over deze zaak en weet je wat de meeste (Nederlandse) gasten vonden? Veeeeel te duur! Dat is dus de kern. Nederlanders willen hier wel de service van een voor lokale begrippen dure buitenlandse tent maar niet de lokale prijs die daar bij zou horen in Nederland. Zolang Nederlanders dus niet bereid zijn te betalen voor goede (maar dure) gastvrijheid en service, vind ik dat ze ook niet mogen klagen.

Alles heeft een prijs

Nederlandse horeca is veel te goedkoop. Gastvrijheid heeft namelijk een prijs. Door lage lonen in het Buitenland lijkt hun horeca goedkoop, maar daar denken de ‘locals’ met hun eigen lage salaris natuurlijk anders over. Voor goede horeca moet een eerlijke prijs betaald worden, anders mag je er net als met de meeste dingen ook niet veel van verwachten. (Niemand verbaast zich toch over de mega korte levensduur van Action producten?) Product, personeel, omgeving, alles heeft en prijs, en die moet gewoon betaald worden. Of willen Nederlanders het liefst uitmuntende service en gastvrijheid van mensen die daar (bijna) niks mee verdienen?

Een vervolg op deze blog vind je hier!

Bestel hier de drie boeken van Wouter voor de prijs van 2!

Gelabeld met → 
Deel →
Twitter @wouterverkerk

U zoekt oplossingen voor uw gastvrijheid vraagstukken?

Neem contact op met Wouter Verkerk van Verkerk Bartstra