‘Nee mevrouw, uw kind is niet lief…’

Joeri (5,5 jaar) vindt het heerlijk om in een restaurant te spelen. Later wil hij ook ober worden en op zaterdag, als hij met zijn ouders ergens naartoe gaat, dan vindt hij niks zo leuk als lekker te ‘helpen’. Joeri’s ouders willen heel graag geloven dat alle mensen in de bediening dat heel schattig vinden. Zo hebben zij ook lekker een moment voor zichzelf en kunnen ze samen lekker een wijntje drinken. In werkelijkheid staat Joeri met zijn gegil, gehuil en onverwachte wilde bewegingen bij de bediening bekend als terrorist. Afgelopen week heeft Melissa er iets van gezegd: ‘Nee mevrouw, uw kind is niet lief, we hebben veel last van hem en we zouden het fijn vinden als hij voortaal gewoon op zijn stoel blijft zitten. Bij u aan tafel!’

Andere gasten komen voor hun rust

Joeri (en zijn ouders) vormen geen uitzondering. De Nederlandse horeca wordt al jaren geteisterd door jonge gasten die eigenlijk pas over een jaar of vijftien op bezoek zouden moeten komen. En daar is ook veel voor te zeggen; de meeste horeca is met alcohol, warme gerechten, hete dranken en in stevig tempo rondlopende medewerkers helemaal geen geschikte plek voor kinderen die willen spelen. En al helemaal geen geschikte plek om veel en hard geluid te maken want de meeste gasten zónder kinderen komen voor hun rust of in ieder geval voor de mogelijkheid om in alle rust een fijn gesprek te voeren.

Grensoverschrijdend

Nu we dan toch in een tijd leven waarin iedereen zijn grenzen aangeeft, is het misschien ook eens tijd om hardop te zeggen wat we vinden van kinderen die horecabedrijven terroriseren. Over grensoverschrijdend gedrag gesproken! Kinderen die rennen, schreeuwen, slopen, ruzie maken en gillen. Die kosten ons personeel, gasten en heel veel geld. En hun ouders? Die knijpen een oogje dicht. De ouders vinden, zeker na een paar drankjes, dat het allemaal wel meevalt, dat iedereen jong is geweest, dat kinderen nu eenmaal zo zijn en dat je die dingen niet moet overdrijven.

Een horecabedrijf dat zich richt op álle mensen, durft vaak niet te kiezen. Tenzij je natuurlijk een familierestaurant bent maar óók daar zou iedereen zich aan bepaalde regels moeten houden. Voor de meeste horeca geldt echter: Er is geen enkele reden te bedenken waarom je zou tolereren dat kinderen dingen in jouw bedrijf mogen doen, waar je volwassen gasten om zou wegsturen. Het is daarom helemaal niet zo gek om op je website je kinderbeleid te publiceren en daar met een link in je bevestiging naar te verwijzen. Een klein kopje op de menukaart: ‘vraag naar ons kinderbeleid’ zeker ook toevoegen! Op de kinderkaart? Nog een keer!

Beleid

‘Dit horecabedrijf richt zich op volwassenen. Kinderen zijn welkom, mits zij zich niet zonder begeleiding van hun stoel begeven. Aan tafel verwachten wij van onze jongste gasten dat zij andere gasten aan tafel en aan andere tafels niet tot last zijn. Wij hebben kleurboeken en potloden beschikbaar, hebben een klein cadeautje en zelf brengt u wellicht een Ipad met een koptelefoon mee. Wij beloven dat we lekker zullen koken voor uw kinderen, hun favoriete drankjes in huis hebben maar vragen uw begrip voor het feit dat wij verder niet zijn ingericht op kinderen.’

Maak ook veel beleid en werk aan een plan tijdens de Eilandsessies op Ameland!

Start 2023 goed en bestel het pakket 2023 met de Jaarkalender én mijn vier laatste boeken, samen voor €42,50 inclusief verzendkosten!

Volg me op instagram voor horeca-updates, schrijf je in voor mijn nieuwsbrief

Wouter Verkerk is een van de meest gevraagde sprekers op het gebied van Horeca en Gastvrijheid en begeleidt Horecaondernemers en hun teams door heel Nederland.

Wouter schrijft columns, blogs en boeken over gastvrijheid. Hij ontwikkelde diverse gastvrijheidsmodellen zoals het '12 stappen gastcontactplan' en is grondlegger van "Signature Hospitality".

Wouter schrijft onafhankelijk en wanneer er een commerciële relatie bestaat tussen Wouter en zijn onderwerp dan vermeldt hij dat. Wouter is BrandAmbassador van zijn eigen bedrijven zoals Verkerk Bartstra Gastvrijheid Consultants en Plan Boutique, het horeca hoofdkantoor van Nederland! en van Nobel Drinks, Bidfood, Eyes for Details, Boonstra Wijnen, Unitouch, The Branding Club, Chocomel, Orderli, Smit's Delicious en The Dutch Cocktail Club.
Bestel boeken van Wouter Verkerk op Horecabo.nl.