Nu

‘Zeg Wouter, dat nieuwe nu waar je laatst over schreef, dat is toch gewoon weer zo’n nieuw dingetje waar iedereen het even over heeft, en dat gaat toch wel weer over?’  Een van de reacties op mijn vorige stukjes. Ik denk inderdaad niet dat ‘het nieuwe nu’ een model is waar je een boek over kan schrijven of lezen, of erger, een cursus in kunt volgen en dat je dan bent geüpdatet. Wat ik probeerde te omschrijven was een nieuwe werkelijkheid die ik (en veel anderen) zie ontstaan en die door de mensen van Food Inspiration ‘het nieuwe nu’ werd genoemd. Ik denk wel dat het overgaat. Iedere dag weer, en iedere volgende dag ontstaat er dan weer een ‘nieuw nu’.

Iedere dag op nul beginnen, en proberen er een succes van te maken. Of proberen er iets moois van te maken. Steeds opnieuw, omdat successen uit het verleden geen garanties bieden, maar ook omdat die snel worden vergeten, als je die vandaag niet benadert of overtreft. Het gaat om NU. En iedere dag is anders, dus vraagt iedere dag om een andere aanpak.  Daarom is het woord NU zo goed toepasbaar. En iedere dag, in de zin van gisteren, vandaag (nu) en morgen als verwijzing naar vroeger, nu en later.  Maar door het te hebben over gisteren, vandaag en morgen, probeer ik wel de snelheid te vangen waarin ontwikkelingen elkaar opvolgen, en zaken er in korte tijd totaal anders voor lijken te staan.

De beslissingen en keuzes van gisteren moet je met deze snelheden regelmatig tegen het licht van vandaag houden. Wat gisteren niet mogelijk leek, kan vandaag misschien wel en waar gasten vandaag naar verlangen, hield je gisteren nog niet voor mogelijk. Hoe modern en eigentijds je website twee jaar geleden nog leek, vandaag lijkt het een museumstuk. Datzelfde zou trouwens ook weleens kunnen gelden voor je inrichting, je menukaarten en het kennisniveau van je medewerkers.

De voorsprong, iedereen die weleens Risk heeft gespeeld weet hoe groot die kan zijn, kan ook remmend werken en morgen word je ineens ingehaald door spelers die er gisteren nog niet waren. Het enige wat ik wil zeggen is wat ik hier al vaker schreef, ‘Word nou wakker, alles is anders!!’

‘Als ik het nu goed doe, dan ben ik er voorlopig weer vanaf…’ Dat is een gedachte die misschien nog geldt voor onderhoud van houtwerk, maar voor andere zaken binnen uw bedrijf is dat niet meer vanzelfsprekend. Voor zaken buiten je bedrijf geldt overigens precies hetzelfde. Het is de benadering waarbij het kennelijk ultieme geluk (niks doen)  dat in het vooruitzicht wordt gesteld verlammend werkt.  ‘Er vanaf zijn’ is alleen maar fijn bij dingen die je niet zo leuk vindt, maar dat geldt toch niet voor de belangrijkste zaken in uw bedrijf, hoop ik?

Onderstaande voorwaarden kwam ik tegen op een website toen ik op zoek was naar een adres waar ik (dezelfde dag nog) wat broodjes voor de lunch kon bestellen en laten bezorgen. Die bedrijven zijn er bijna niet in Amsterdam (kans),tenminste, ik heb ze niet kunnen vinden.  In de tijd dat het bedrijf wat ik wel vond deze site maakte, konden zij zich deze toon waarschijnlijk nog veroorloven, maar hoe zit dat vandaag? Hoe zit dat in het nieuwe nu? Ik ga daar in ieder geval niet bestellen. Al was het maar omdat ik een dag te laat ben.

Bestellen:

  • Minimaal 24 uur van te voren

Bezorging:

  • Standaard tussen 10.00 en 13.00

Invullen:

  • Alleen volledig ingevulde formulieren worden in behandeling genomen.

Betalen:

  • Vul de factuurgegevens nauwgezet in. Voor een factuurwijziging brengen wij kosten in rekening.

 

Ik vind dit een goed voorbeeld van het oude toen. Alle ongemakkelijke  voorvallen van de afgelopen jaren zijn verwerkt in de voorwaarden zodat er (voor dit bedrijf zelf) niks meer mis kan gaan. Weinig werk aan de facturen, geen schade meer door vermiste verpakkingen en alle bestellingen keurig op tijd binnen. En bezorgen? Dat doen we op onze manier, op onze route tussen 10.00 en 13.00.

Het zou me niks verbazen als dit bedrijf binnenkort wordt ingehaald door een klein ambitieus bedrijfje dat vanuit een minder dure locatie een super flexibele broodjes service draait. Foutje in de factuurgegevens? Dan maken we toch een nieuwe! Vandaag nog bezorgen? Geen probleem meneer! U eet altijd om 11.30 uur? Dan komen we toch wat eerder! En zo zie je, gastvrijheid wint altijd, zeker in het nieuwe nu! 

 

Als je op de hoogte wilt worden gebracht van nieuwe blogs, aankondigingen en dingen, schrijf je dan HIER in voor mijn nieuwsbrief! (max 6 x per jaar!)

 

Wouter Verkerk is een van de meest gevraagde sprekers op het gebied van Horeca en Gastvrijheid en begeleidt Horecaondernemers en hun teams door heel Nederland.
Wouter schrijft columns, blogs en boeken over gastvrijheid. Hij ontwikkelde diverse gastvrijheidsmodellen zoals het '12 stappen gastcontactplan' en is grondlegger van "Signature Hospitality".
Wouter schrijft onafhankelijk en wanneer er een commerciële relatie bestaat tussen Wouter en zijn onderwerp dan vermeldt hij dat. Wouter is BrandAmbassador van zijn eigen bedrijven en van Nobel Drinks, Bidfood, Horeko, Eyes for Details, Grootkeuken.nl, Boonstra Wijnen en Unitouch.