Een gast die de rekening vraagt wil graag weg, niet straks, niet over vijf minuten, nee hij wil meestal NU! Mocht je hem toch moeten laten wachten; vertel hem direct hoe lang!

Korte voorpublicatie uit: HELP!!! Ik heb een bijbaan in de Horeca!

Een gast die vraagt om de rekening zegt eigenlijk niets anders dan: ‘Mijn verblijf hier zit erop, ik heb genoten maar ik wil heel graag NU weg.’ Iedere vertraging is dus eigenlijk ongewenst. Betalen en vertrekken heeft voor veel gasten op dit moment de allerhoogste prioriteit en je zal zien dat de meeste gasten na het vragen van de rekening ook direct de vertrekhouding aannemen. Portemonnee in de hand, jas half aan, actieve houding, billen al tien centimeter van de stoel. Vanaf het moment van vragen om de rekening branden de ogen van de rekeningvrager in de rug van de ober en hij zal worden gevolgd bij iedere stap die hij zet. Die gast ziet jou als degene met de sleutels van zijn cel, als degene die hem straks gaat vrijlaten. Dat klinkt raar, hij was hier toch vrijwillig? Ja dat klopt, was!

Je ziet hem denken: ‘Waar gaat die ober nou naartoe? Hij zou de rekening toch brengen? Hij loopt nu buiten, hoe kan dat nou? Zou hij het vergeten zijn? O gelukkig, daar is hij al. Wat? Achter de bar? Hij staat een biertje te tappen, die is het vergeten. Ja, ik zie het al, o wacht. Hij loopt nu naar de kassa… Hij print wel een bon uit maar volgens mij wel drie. Jij hoorde het toch ook Sonja, hij zou de rekening toch brengen? Hij loopt weer naar de bar en nu pakt hij een dienblad. O, hij legt die rekeningen erop. Maar hij loopt de andere kant op. Zal ik hem roepen Sonja? O wacht, hij loopt hierheen, of niet, koffie aan die andere tafel, en nu? Ja! Daar is hij!’ 

Je doet er dus verstandig aan je gast deze stress te besparen en direct goed uit te leggen hoe jullie het gaan doen, dat afrekenen! Dus ook hier geldt, pro actief uitleggen, verwachtingen managen, dat zorgt voor rust en vertrouwen.

Wouter legt op dit moment de laatste hand aan zijn nieuwe boek: ‘Help, ik heb een bijbaan in de horeca!’ Dat boek is vanaf nu te bestellen in de voorverkoop, en verschijnt na de zomer op 24 september! Bestellen in de voorverkoop biedt voordelen: 1. Je ontvang met de code VVK18 2,50 korting op je bestelling (geldt voor alle bestellingen) 2. Je betaalt geen verzendkosten 3. je hebt het boek als eerste en het wordt door Wouter gesigneerd!

Het boek Help! Ik heb een bijbaan in de horeca! is een inwerk- én naslaggids voor medewerkers in de bediening van het moderne horecabedrijf. In 120 pagina’s leidt wouter je van de belangrijkste tips, naar de meest voorkomende vaktermen en bespreekt hij zijn Big5. Ook is in dit boek zijn veelgeprezen 12 stappen gast contact plan opgenomen. Wouter: ‘Alles draait in de bediening om de kwaliteit van álle contactmomenten tussen gast en medewerker. Laten we die momenten dan vooral goed met elkaar doornemen!’

 

Gelabeld met → 
Deel →
Twitter @wouterverkerk

U zoekt oplossingen voor uw gastvrijheid vraagstukken?

Neem contact op met Wouter Verkerk van Verkerk Bartstra