Om nooit meer te vergeten

Hoeveel mooie momenten maak je nou in een jaar mee die je de rest van je leven niet meer vergeet? En hoeveel van die momenten deel je met andere mensen? Ze zijn als je geluk hebt op meerdere vingers te tellen maar voor veel mensen gaan er ook jaren voorbij dat ze helemaal niet voorbij komen in een jaar. Mooie momenten om nooit meer te vergeten zijn er om te koesteren. Romantisch gezegd draait een goed leven misschien wel om het verzamelen ervan.

Een langverwacht besluit

Laats bedacht ik me dat veel van die onvergetelijke momenten tot stand komen in een horecabedrijf. Misschien gebeurt het daar wel iedere dag, dat er iets gebeurt aan een tafel, dat er een moment plaatsvindt, dat er in de gedachten en herinnering van deze gasten voor altijd zal zijn. Een aanzoek, een eerlijk gesprek, een unieke ontmoeting, een eerste vonk, een bevrijdende lach, een memorabele avond, een prachtige wijn, een verjaardag… Maar misschien ook wel een laatste keer. Een afscheid, een traan, een bekentenis of een langverwacht besluit.

Theo vertelde me een verhaal waarmee hij precies dit bij me raakte. Hij was gaan eten met een vriend die ziek was. Ernstig ziek. Die vriend had niet lang meer te leven maar probeerde tot de laatste dag zo goed en zo kwaad als het ging door te gaan met de dingen die hij belangrijk vond. Theo had wel in de gaten dat dit waarschijnlijk de laatste keer zou zijn dat hij zijn vriend zou zien en samen hadden ze in dat restaurant een emotioneel maar dierbaar gesprek.

Alsof hij ons kon lezen

‘Wouter, de man die daar werkt, je kent hem wel, dat is echt zo’n geweldige vent. Hij voelde precies aan wat de sfeer bij ons aan tafel was. Hij liet ons wat meer met rust dan anders, was heel betrokken en aardig, zorgde dat niemand anders aan onze tafel kwam en liet alleen al met zijn blik weten dat hij ons in de smiezen had en extra goed voor ons zorgde. Heel bijzonder. Alsof hij kon lezen wat er bij ons aan de hand was. En weet je wat nou het aardige was? Een paar tafels verderop ging een man op zijn knieën voor zijn meisje. En daar speelde hij ook op in. Hij was er als de kippen bij met een glas Champagne voor allebei, een paar goede grappen en ook daarmee raakte hij precies de juiste toon.’

Voor mij raakt het verhaal van Theo de kern. Horeca is de ontmoetingsplek en de verzamelplaats van momenten om nooit meer te vergeten. Dat is een bijzondere verantwoordelijkheid voor mensen die daar werken. Die iedere dag weer getuige, facilitator en onderdeel zijn van dat ene moment waardoor het leven van je gast misschien nooit meer hetzelfde is. Daar moeten we ons volgens mij veel vaker bewust van zijn. Dat is namelijk het onderdeel van ons werk dat anders is dan iedere andere plek in de wereld waar eten en drinken wordt verkocht. Wij verkopen geen drank, zelfs geen eten. Wij faciliteren momenten om nooit meer te vergeten.

Bestel op het vernieuwde Horecabo mijn laatste boek, ga aan de slag met de Horeca jaarkalender, of ga je shifts leiden als een Pro! Met mijn methodiek!

Volg me op instagram voor horeca-updates, schrijf je in voor mijn nieuwsbrief

Wouter Verkerk is een van de meest gevraagde sprekers op het gebied van Horeca en Gastvrijheid en begeleidt Horecaondernemers en hun teams door heel Nederland.

Wouter schrijft columns, blogs en boeken over gastvrijheid. Hij ontwikkelde diverse gastvrijheidsmodellen zoals het '12 stappen gastcontactplan' en is grondlegger van "Signature Hospitality".

Wouter schrijft onafhankelijk en wanneer er een commerciële relatie bestaat tussen Wouter en zijn onderwerp dan vermeldt hij dat. Wouter is BrandAmbassador van zijn eigen bedrijven zoals Verkerk Bartstra Gastvrijheid Consultants en Plan Boutique, het horeca hoofdkantoor van Nederland! en van Nobel Drinks, Bidfood, Eyes for Details, Boonstra Wijnen, Unitouch, The Branding Club, Chocomel, Orderli, Smit's Delicious en The Dutch Cocktail Club.
Bestel boeken van Wouter Verkerk op Horecabo.nl.