‘Ontsla me dan! Je hebt toch niemand anders.’

Robert stond met zijn rug tegen de muur, bijna letterlijk. Hij had zojuist Jeroen geconfronteerd met de camerabeelden van gisteren waarop het leek alsof Jeroen een fles wijn in zijn tas stopte bij het afsluiten. Jeroen reageerde als door een wesp gestoken: ‘Bespioneer je mij? Dat mag je helemaal niet. Maar goed, ontsla me dan! Je hebt toch niemand anders.’ Robert bekende me later dat hij voor een halve seconde had overwogen precies om die reden het bij een waarschuwing te laten, gelukkig won zijn verstand en werkt Jeroen inmiddels niet meer bij hem.

Aanspreken op ongewenst gedrag

Er is zeer terecht veel aandacht voor grensoverschrijdend gedrag van ondernemers naar hun medewerkers. Vorige week schreef ik nog over ongewenst gedrag van gasten maar we moeten zeker het gedrag van sommige medewerkers niet onbenoemd laten in deze hele discussie. Nu maakt Jeroen het in bovenstaand voorbeeld wel heel bont maar er zijn voldoende voorbeelden van medewerkers die dagelijks grenzen overgaan zonder dat ze daar op worden aangesproken. Precies dát gedrag zorgt voor een sfeer waar nieuwe medewerkers helemaal geen zin in hebben. Goede mensen willen werken in een goede sfeer, zo simpel is dat.

gegijzeld door personeel

Het bewust overtreden van de huisregels is natuurlijk net zo goed grensoverschrijdend. Ik bedoel dus het stelselmatig en bewust niet nakomen van de afspraken over kleding, op tijd komen, sluitdrankjes, taalgebruik, opruimen, personeelseten, beschikbaarheid doorgeven, up-sellen aan tafel, briefings bijwonen, vakanties op tijd melden en ga zo nog maar even door. Afgesproken grenzen, normen en waarden stelselmatig overtreden heeft een slechte invloed op een bedrijf. De bedrijfsleider of ondernemer die gestopt is met er iets van zeggen uit angst voor verdere leegloop, wordt gegijzeld door zijn of haar eigen personeel.

De enige weg naar een fijne toekomst is de weg van duidelijke afspraken, elkaar kunnen en moeten aanspreken als dingen niet lopen zoals afgesproken, en vastleggen van werkwijzen en huisregels. Het is de basis en het is het fundament van je bedrijf. Wanneer er precies op die plek betonrot optreedt is niemand meer veilig en vluchten de beste medewerkers (en gasten!!!) zo snel als ze kunnen naar de uitgang.

Niks zeggen = slecht werkgeverschap

Hoe belangrijk het is om goed te zijn voor je medewerkers heb ik vaak proberen te benadrukken. Dat betekent echter niet dat gemaakte afspraken alleen gelden voor de werkgever. Wanneer een medewerker afspraken negeert, bewust of onbewust overtreedt of moeite heeft met het onthouden van taken, dan is het juist bijzonder slécht werkgeverschap dat onbesproken te laten. Als het tenminste je ambitie is om mensen zich te laten ontwikkelen en gast en medewerker te laten genieten van een fantastisch bedrijf!

Ga werken met moderne horeca! Het is vandaag Cybermonday, de afsluiter van het black Friday weekend. Alleen vandaag nog is er een beperkt aantal Black Friday Stapels te bestellen waaronder mijn boek Moderne Horeca. Of bestel de inspiratiebox december! vol inspiratie, mijn boek Wouter in Vegas en de jaarkalender voor maar 39,95!

Wouter Verkerk is een van de meest gevraagde sprekers op het gebied van Horeca en Gastvrijheid en begeleidt Horecaondernemers en hun teams door heel Nederland.
Wouter schrijft columns, blogs en boeken over gastvrijheid. Hij ontwikkelde diverse gastvrijheidsmodellen zoals het '12 stappen gastcontactplan' en is grondlegger van "Signature Hospitality".
Wouter schrijft onafhankelijk en wanneer er een commerciële relatie bestaat tussen Wouter en zijn onderwerp dan vermeldt hij dat. Wouter is BrandAmbassador van zijn eigen bedrijven en van Nobel Drinks, Bidfood, Horeko, Eyes for Details, Grootkeuken.nl, Boonstra Wijnen en Unitouch.