In de horeca draait alles altijd om de gast. Tenminste, als er geen coronapandemie is die alles wat ooit normaal was op zijn kop zet. De Horeca is sinds bijna twee jaar zò onder de indruk van alles wat er gebeurt, dat het in sommige bedrijven vooral dààr over gaat en niet meer over service en gastvrijheid. Een levensgevaarlijke situatie waar gasten over het algemeen niet van houden. Zeker niet als het te lang duurt.

Steun de horeca!

‘Steun de horeca!’ ‘Bedankt dat u ons steunt, we kunnen het goed gebruiken…’ ‘Om ons te ondersteunen in deze moeilijke tijden kunt u bij ons nu deze niet zo heel erg goed gelukte, inmiddels al een beetje zacht geworden broodjes bestellen.’ De Horeca als liefdadigheidsinstelling, het past niet en het zier er niet uit.

Of: ‘Wegens personeelsgebrek betaalt u bij ons nog altijd dezelfde prijs maar is de service bedroevend en smaakt het eten echt een stuk minder!’ Alle problemen waar de horeca mee wordt opgezadeld worden op het bordje van de gast gelegd die het bovendien niet in zijn hoofd moet halen om ‘in deze moeilijke tijden’ te klagen. ‘U snapt toch wel hoe moeilijk het is voor óns?’

De tweeënhalfste lockdown

Aanvankelijk waren gasten vol begrip maar nu we in de tweeënhalfste lockdown terecht zijn gekomen, kom je niet meer weg met een slecht product. De gast mag verwachten dat jouw zaak is voorbereid op alles, de gast kan stralen en professionals hem of haar de tijd van hun leven bezorgen. De gast is best bereid om eerder te komen, heeft (over het algemeen) begrip voor maatregelen waar het bedrijf ook niks aan kan doen maar daarna moet het wel een beetje klaar zijn.

Een bedrijf dat (nog steeds) niet scant, straalt uit dat het (misschien wel alle) regels aan haar laars lapt. Een bedrijf dat nog steeds allerlei services weglaat ‘vanwege corona’ maar de indruk wekt het zelf wel makkelijk te vinden, straalt minachting uit naar gasten. Een bedrijf dat veel meer gasten toelaat dan het personeel aankan, presenteert zichzelf als slechte werkgever én graaier.

De afgelopen twee jaar hebben voor heel veel horecabedrijven in het teken gestaan van een transitie naar moderne horeca. Zij plukken nu al de vruchten van hun focus op service, het werken met een plan en goede communicatie. In 2022 verstuur ik iedere maand een doos vol inspiratie, handvatten, voorbeelden en methodes om weer vooruit te gaan. Via deze link kan je een abonnement afsluiten. Ps: in 2022 verschijnen er 3 nieuwe boeken, ook deze zullen worden opgenomen in de box!

Volg me op instagram voor horeca-updates, schrijf je in voor mijn nieuwsbrief.

Deel →
Twitter @wouterverkerk
  • Goed een jaar geleden zaten @wouterverkerk en ik ‘Horeca na corona’ te schrijven. Voor Horeca Info blikken we terug…

U zoekt oplossingen voor uw gastvrijheid vraagstukken?

Neem contact op met Wouter Verkerk van Verkerk Bartstra

Top