Oude rotten: Horecatijgers die hun sporen écht hebben verdiend!

Freek is een leuke vent. Hartelijk, aimabel, charmant en een echte horecaman. Hij werkt al meer dan dertig jaar in het vak en daar is hij trots op. Hij werkt al jaren in dezelfde omgeving maar de laatste jaren wisselt hij wel regelmatig van werkgever. Hij hopt van de ene naar de andere zaak en dat komt volgens Freek omdat al zijn oud-werkgevers (maar ook zijn huidige) er gewoon helemaal niks van begrijpen. Freek zelf is heel makkelijk, hij doet zijn werk gewoon zoals hij dat altijd heeft gedaan en daar moet de rest maar aan wennen, vindt hij. En dat lukt de laatste tijd dus steeds minder goed. Ligt dat nou aan Freek of aan de rest? Aan de rest vindt Freek.

Onontdekte pareltjes

Freek heeft zo zijn eigen opvattingen over upselling. Daar doet hij gewoon niet aan. Dat vindt hij opdringerig, de mensen kunnen gewoon zelf lezen wat we hebben. En duurdere wijnen, dat is vooral de marketing die je betaalt, dat proef je niet. Die raadt hij zijn vaste gasten ook af om te bestellen. Er zijn in Europa nog zoveel onontdekte pareltjes te vinden… Freek vindt bovendien dat mensen maar even moeten wachten als ze net binnen zijn, als Freek namelijk net even met wat vaste gasten staat te kletsen, dan maakt hij dat gesprek eerst even af. Freek heeft wel in de gaten dat hij bij zijn huidige baas ook geen gouden horloge gaat verdienen, de eerste nare gesprekken zijn al gevoerd. Een nieuwe werkplek wordt alleen wel steeds ingewikkelder, hij heeft ze bijna allemaal al gehad nu.

Ieder dorp en iedere stad heeft zijn eigen Freek en vaak zijn er veel meer Freken actief in de regio. Het zijn mannen (en vrouwen natuurlijk) met het hart op de juiste plek maar ook heel uitdagend om mee te werken voor een werkgever. Zij werken vaak namelijk helemaal niet voor een bedrijf maar uiteindelijk vooral voor zichzelf. Alsof ze een kappersstoel huren in een kapsalon en daar hun eigen winkeltje hebben. Dat is voor de eerste maanden best leuk en misschien zelfs een verademing, maar op den duur eigenlijk altijd problematisch. Ze hebben hun eigen trouwe fans die ook altijd meekomen naar de volgende plek maar ook die gasten hebben net als Freek eigenlijk niks met de zaak. Ze willen alleen Freek.

Stroganoff aan tafel

Een paar weken geleden had ik een lang en leuk gesprek met een echte Freek. Heel erg veel klachten over zijn werkgever, net als in het verhaal hierboven lag hij in de clinch met zijn zoveelste baas. Deze Freek had het (uiteraard) over de goede oude tijd, hij haalde herinnering na herinnering op en zou het liefst weer ergens lekker crêpes Suzette en Stroganoff maken aan tafel. ‘Dat waren nog eens tijden!’ En toen ik hem vroeg wat hij daar nou zo leuk aan vond, toen werd ik getroffen door zijn eerlijkheid. ‘Toen was het nog een vak Wouter, toen keken mensen tegen me op, toen had ik nog een baan met aanzien.’

En toen viel het kwartje bij me. Freken trekken het voor geen meter om op één hoop gegooid te worden met de rest van de vaak jonge garde. Ze hoeven geen managers-titel, maar ze willen wel een mooi pak. Ze willen aanzien en verdienen dat ook. En als ze dat niet krijgen, dan doen ze net als de rest: kont tegen de krib en dwars doen. Heel demonstratief alle huisregels negeren en hun eigen feestje vieren. Doen ze dat het liefst? Nee, het liefst horen ze er wel bij, hebben ze een positieve bijdrage maar krijgen ze het respect dat ze ook verdienen. Want staat Freek aan jouw kant en vind je de sleutel tot zijn hart, dan blijft hij tot zijn 75ste en doet hij daarna nog tien jaar de planten op het terras.

Vanaf nu is de Horeca Jaarkalender te bestellen op www.horecabo.nl Dit jaar ontvang je 2 posters op A0 formaat, teruggevouwen naar A4. Een propvolle, met meer dan 500 To do’s en een lege, om je eigen beste jaar ooit te programmeren! Samen voor maar €27,50 inclusief BTW en verzendkosten!

Laat je begeleiden bij de ontwikkeling van je concept, je structuur en je plan! Neem contact op met Plan Boutique.

Volg me op instagram voor horeca-updates, schrijf je in voor mijn nieuwsbrief

Wouter Verkerk is een van de meest gevraagde sprekers op het gebied van Horeca en Gastvrijheid en begeleidt Horecaondernemers en hun teams door heel Nederland.

Wouter schrijft columns, blogs en boeken over gastvrijheid. Hij ontwikkelde diverse gastvrijheidsmodellen zoals het '12 stappen gastcontactplan' en is grondlegger van "Signature Hospitality".

Wouter schrijft onafhankelijk en wanneer er een commerciële relatie bestaat tussen Wouter en zijn onderwerp dan vermeldt hij dat. Wouter is BrandAmbassador van zijn eigen bedrijven zoals Verkerk Bartstra Gastvrijheid Consultants en Plan Boutique, het horeca hoofdkantoor van Nederland! en van Nobel Drinks, Bidfood, Eyes for Details, Boonstra Wijnen, Unitouch, The Branding Club, Chocomel, Orderli, Smit's Delicious en The Dutch Cocktail Club.
Bestel boeken van Wouter Verkerk op Horecabo.nl.