Met hart en ziel! (of inpakken en wegwezen)

Wat heel veel mensen in de branche al een tijdje aan hun water (en in hun kassa) voelden, werd onlangs bevestigd door de cijfers van het CBS. Het gaat minder goed met de economie, de inflatie is hoog opgelopen en de horeca

Van trend naar normaal (of vergeten)

De afgelopen twee weken trok ik zoals ieder jaar in juli door de Verenigde Staten om inspiratie op te doen voor 2024. Eind juni zit het jaar er voor mij altijd wel op en vanaf september staat een groot deel van mijn

Horeca Vrijstaat

Het kwam misschien ook wel omdat we een kleine vakantie hadden; ontspanning en mooi weer maken momenten vaak mooier en zelfs producten veel lekkerder. Denk maar aan dat kleine boertje in Frankrijk waar je de wijn die je mag proeven zó ontzettend

Extra lief voor gasten tijdens stilte voor de storm

‘De gemiddelde besteding loopt iets terug, op zaterdag zitten we nog wel vol maar niet al weken van te voren.’ Ook een Amsterdamse restaurateur die ik sprak bemerkt heel voorzichtig een verandering in consumentengedrag. ‘Onze bezetting is in orde hoor, maar de

Terrastips voor de warmste dagen

‘Mag ik je extra hartelijk bedanken voor vandaag? Ik zie hoe hard jullie werken en er kan volgens mij geen stoel meer bij op het terras. Ik heb echt genoten van een heerlijke avond, dank-jullie-wel!’ De man drukte de medewerker een biljet

Reserveringen verhandelen is voor droeftoeters

Een website die gereserveerde tafeltjes verhandelt werd deze week ook in Nederland gelanceerd. Veel ophef om iets wat in de praktijk natuurlijk nooit storm gaat lopen. Het is namelijk voor restauranthouders een doorn in het oog. Wie de juiste mensen kent krijgt

Hier gaat het GeWelDig!!

Het is tijd, de hoogste tijd! Het is tijd om terug te gaan naar de tijd van pakweg een jaar of vijf geleden, maar misschien kan ik voor de zekerheid beter een jaar of tien geleden zeggen. Ik bedoel dat we terug

De Terrasbaas (M/V) maakt het verschil

Het werk in de bediening, en al helemaal op een terras, draait maar om één ding: Het voorkomen van stress, gedoe en ongezelligheid bij gasten en collega’s. Allemaal heel slecht voor de sfeer, voor de besteding van gasten en voor de beleving