Mijn collega Maarten Wessels heeft weleens gezegd dat het iets zegt over een horeca ondernemer wanneer hij spreekt over personeel, en niet over medewerkers. Daarbij gaat het Maarten niet per se over het woord, maar wel over de bijsmaak van het woord. Het doet immers denken aan de tijd waarin werd verwacht dat (huis)personeel alles deed voor de baas wat er van hen werd gevraagd, en wel onmiddellijk. Het verschafte de baas ook enige status en daar genoot hij van; Hij betaalde hen tenslotte!

De ondernemer voor wie  de tijd heeft stilgestaan en vandaag de dag nog met een soortgelijke opvatting over zijn personeel rondloopt, heeft een hoop gemist. In zo’n bedrijf werk je niet voor je lol, dus deze ondernemer zal wel haast continu op zoek zijn naar nieuwe medewerkers. Vaak zie je dat zulke ondernemers ook voorbij gaan aan het belang van de gast, en niet de gast maar zichzelf als middelpunt zien van het horecabedrijf. Ze zijn vaak, zo niet altijd aanwezig in hun zaak, maar spreken, laat staan bedienen amper gasten. Ze zijn zelf te gast en laten zich aan een vaste tafel de hele dag bedienen door hun eigen personeel waar bovendien niets van deugt. Dat laatste zeggen ze overigens nooit direct tegen hun mensen, dat zeggen ze, met opzet iets te hard, tegen een handjevol vaste gasten dat op gezette tijden op audiëntie lijkt te zijn bij de eigenaar van de zaak.

Zonder dat er hierboven een naam wordt genoemd zullen lezers die al dan niet beroepsmatig horeca frequenteren in bovenstaande situatie een horecabedrijf herkennen. In iedere stad bestaan deze zaken nog, maar ik ben bang voor hen en blij voor u wanneer ik voorspel dat de beste tijden voor deze bedrijven zijn geweest.  Vandaag de dag hebben  we het natuurlijk veel  liever over ‘medewerkers’ dan over personeel omdat we weten dat de gastvrijheid veel oprechter en beter over komt wanneer de ondernemer samen met zijn team opereert en zij dus met hem ‘medewerken’.  Wij komen vandaag de dag graag in een zaak waar alles draait om de gast, en waar iedere dag weer wordt gewerkt aan een nog betere dag dan gisteren. Voor de gast. Onder aanvoering van een bevlogen ondernemer.

Het is interessant om te zien dat er dus duidelijk twee stromingen bestaan. De ene groep die in woord en gevoel spreekt over personeel en waarvan ik een representant enigszins gechargeerd heb beschreven.  Een tweede groep die gastvrijheid als doel stelt en niet als middel, die het hele bedrijf om de gast heen heeft bouwt en zelf uiteraard het voortouw neemt. En dat allemaal voor zijn gast! De verschillen in benadering komen in veel dingen naar voren. De kenner herkent de stroming direct aan de houding van de bediening en de sfeer in het bedrijf. Maar echt iedereen herkent de stroming van het bedrijf aan de personeelsadvertentie. Het woord alleen al…

Personeelsadvertentie

Ben Jij: In de avonden beschikbaar | flexibel in werktijden | in bezit van rijbewijs | collegiaal | bereid mondelinge en schriftelijke aanwijzingen op te volgen| proactief | stressbestendig

Dan hebben we voor jou: Horecabaan in het mooiste gebouw van de stad |Goede bijverdienste | leuke collega’s | centrale ligging|Goede verdiensten volgens Horeca cao| een keer per kwartaal personeelsuitje

Solliciteren met cv met pasfoto en brief ter attentie van de eigenaar.

Dit bedrijf (niet fictief!!!) redeneert  vanuit de relatie baas en zijn personeel. Je ziet het woord gast nergens staan en ook het vermogen op een goede manier met gasten om te gaan is niet vereist. Als je maar bereid bent je rooster drie keer per maand om te laten gooien en te luisteren naar je baas, dan zijn ze bij deze zaak allang blij. Horecabedrijven die er op een andere manier in staan vragen in hun vacature naar andere zaken. Let maar op wat de nieuwe North Sea Jazz club in haar vacature zet:

Vacature

Taken, verantwoordelijkheden & bevoegdheden: Werkzaamheden ter voorbereiding van de service (mise en place)| Gasten verwelkomen | Correct en gastvrij te woord staan van gasten, beantwoorden van vragen, geven van toelichtingen over dranken | Serveren van de bestellingen volgens etiquette ter plekke |Afrekenen met gasten, bedienen van de kassa | Afscheid nemen van gasten

Kennis & vaardigheden: Uitgebreide drankenkennis | Om kunnen gaan met ongewenst en risicogedrag |Gedegen Kennis van Sociale Hygiene, diploma vereist

Persoonskenmerken: Ambitie |Durf | Energie |Aanpassingsvermogen (werktijden, rooster, feestdagen) | Kwaliteitsgericht | Inlevingsvermogen | Flair en representatief | Gastgerichtheid | Nauwkeurigheid | Snelheid | Overzicht |

Overige informatie: Marktconform salaris | Korting op optredens in de jazz-club | Aanvang werkzaamheden per direct | Bel voor meer informatie naar 020- …

 

Als ik als gast kijk naar het verschil in advertentie heb ik mijn keuze voor het restaurant van vanavond snel gemaakt. Waarschijnlijk dezelfde keuze die de horecaprofessional op zoek naar een nieuwe baan maakt!

 

 

 

 

Deel →
Twitter @wouterverkerk

U zoekt oplossingen voor uw gastvrijheid vraagstukken?

Neem contact op met Wouter Verkerk van Verkerk Bartstra