Het is een dubbel gevoel. Enerzijds wordt steeds duidelijker dat het Corona-virus ons misschien nog wel anderhalf jaar zal belemmeren in ons dagelijks leven, anderzijds heeft de horeca voorzichtig weer iets om naar uit te kijken. Het lijkt erop dat de terrassen, onder voorwaarden, vanaf 1 juni weer een beetje mogen opstarten.

Buiten is meer ruimte en is het gemakkelijker afstand houden en daar lijkt het virus bovendien minder kans van slagen te hebben. Hoe zuur ook voor horecaondernemers die geen terras hebben, deze volgorde is niet onlogisch. Burgemeester Halsema van Amsterdam zinspeelde op nieuw aan te wijzen plekken in de stad waar terrassen zouden kunnen worden geëxploiteerd door ondernemers zonder eigen terras. Het is niet veel maar je zou ook kunnen zeggen: Alle beetjes helpen.

Terrasplan

Nu is het dus tijd om een plan te maken als je wel een terras hebt, want: Het zal heel anders zijn. Hoogstwaarschijnlijk gelden er strikte regels: Afstand houden, verplicht zitten en een maximaal aantal gasten per (m2) terras. Hoe is je route, wat zijn je afgiftepunten, hoe ga je de gast bedienen?

Met weinig gasten die veel ruimte gebruiken gaan we dus niet zo zeer eten en drinken verkopen, we gaan vooral zeer schaarse stoelen verhuren en daar dus ook ons geld mee verdienen. Iedereen wil die heerlijke stoel in de zon namelijk wel bezetten, maar wat kost dat?

Een Grand Café in Utrecht heeft het slim bekeken. Daar hebben ze geen prijsje geplakt op de koffie, het bier en de taart, daar laten ze gasten, in hun plan van heropening met beperkte capaciteit, afrekenen per moment en per blokje. Vooraf betalen bovendien. Zo werkt het:

  • Alle bezoekdoelen zijn in kaart gebracht, er zijn vier doelen gedefinieerd: Komt een gast koffie drinken, lunchen, borrelen of dineren?
  • Voor ieder bezoekdoel is een tijdsblok beschikbaar: koffie is een half uur, lunch en borrel zijn drie kwartier of een uur en diner is anderhalf uur.
  • Alle tijdsblokjes met bezoekdoel hebben een een prijskaartje. Voor die prijs krijg je bij ‘koffie’ ook iets zoets, lekker water en een tweede rondje warme dranken, bij de ‘borrel’ tot drie drankjes en een snack en ook het lunch- en dinerarrangement zijn royaal samengesteld.
  • Wil een gast geen taart, of snack of bijvoorbeeld alleen maar een glas kraanwater? Dat kan! Maar ook deze gast zal de prijs moeten betalen die voor het blokje staat. Sterker nog, dat heeft de gast al gedaan!
  • Deze ondernemer is zeker van zijn besteding per gast, kan goed sturen in assortiment, weet ook op tijd wanneer hij vol is of juist ruimte heeft voor walk-ins (die dan voor de deur wel even vooraf online moeten reserveren en betalen.)

In het boek ‘Horeca na Corona’ waar ik op dit moment samen met Gijsbregt de laatste hand aan leg, meer voorbeelden van anders denkende horecaondernemers. Het boek is al te bestellen op www.horecabo.nl Als je het nu bestelt betaal je geen verzendkosten en ontvang je het boek op 1 juni als eerste!

Deel →
Twitter @wouterverkerk

U zoekt oplossingen voor uw gastvrijheid vraagstukken?

Neem contact op met Wouter Verkerk van Verkerk Bartstra

Top