Precies op tijd! Dit helpt echt goed in de strijd tegen personeelstekort!

In de tweede helft van de jaren negentig versloeg de IBM schaakcomputer Deep Blue de beste menselijke schaker ter wereld. Het onmogelijke leek bereikt. Het is vijfentwintig jaar later en de horeca staat aan de vooravond van een soortgelijke ontwikkeling. Wie is er beter in het ‘opnemen van een bestelling’ een telefoonapplicatie, of een kelner? Ik weet wel zeker dat die goede ervaren kelner nu nog wint. Maar als je die vraag nog eens stelt, en dan de wedstrijd uitschrijft tussen een totaal onervaren medewerker van zestien en een app, dan weet ik wel zeker dat de computer wint!

Hogere besteding

Tenminste, als je onder winnen verstaat: ‘Een zo hoog mogelijk besteding scoren op basis van de allerbeste bestelling voor een specifieke gast!’

Drie weken geleden lunchte ik bij een van de leukste zaken van Nederland. Fuiks Eten en Drinken in Capelle* is Rotterdams eigenwijs, een beetje brutaal, recht voor z’n raap en altijd bijzonder. Zelf noemen ze dat #typischfuiks. Het is een bedrijf dat in Nederland voorop loopt in de wereld van technologische ontwikkeling en data, zonder dat je daar als gast iets aan merkt. In zoverre, het is hun bedoeling dat je er een betere gastvrijheidsbeleving door krijgt. Meestal lukt dat. Onlangs introduceerde Fuiks een nieuwe manier van bestellen. Via je eigen mobiel. Dat zagen we al vaker maar hier gaat het anders (en beter).

Op de tafels op het terras staat een standaard met een afbeelding van een telefoon en een ‘zo werkt het’. Ik wilde er een foto van maken en mijn IPhone herkende de QR al, hij opende direct de menukaart. Niet inloggen, niet registreren, gewoon klikken en bestellen. ‘Lekker espresso macchiato. Lekker stukje taart. Ok, begrepen, als ik meer wil kan ik het bestellen, dank!’ Maar toen gebeurde het. Niet de bestelling kwam direct naar mijn tafel, maar de kelner. ‘Ik zie dat u al heeft besteld, dankuwel! Welkom bij Fuiks!’

Zo werkt het

Wat gebeurt hier nou? De bestellingen van tafels komen niet rechtstreeks uit bij de kassa, maar in de Handheld van de wijkloper. Die moet het nog even goedkeuren en kan de bestelling eventueel bijsturen (‘Bitterballen?’). Ik bestel als gast dus niet bij de bar, maar bij mijn gastheer (die ineens een veel grotere wijk aan kan!). Razendsnel, superfijn en mega efficiënt. Kies ik er als gast voor een account aan te maken dan wordt het allemaal nog leuker want dan bouw ik een profiel op met voorkeuren, allergiën en wensen. Dan laat mijn persoonlijke kaart op den duur alleen nog maar de gerechten en dranken zien die ik mag hebben. De toekomst begint vandaag!

Veel bedrijven denken in problemen, Fuiks denkt na over hoe het anders en beter kan. Ik was aanvankelijk sceptisch, nu ik het heb ervaren ben ik overtuigd. Het is namelijk niet onpersoonlijk maar juist heel persoonlijk! En weet je, veel gasten zijn het gewoon al gewend om alles op hun mobiel te regelen. En als je er geen zin in hebt? Gelukkig is er ook gewoon bediening! Dit is hét hulpmiddel dat in veel zaken gaat helpen het personeelsprobleem deels op te lossen. Niet als vervanger van medewerkers, maar wel als welkome aanvulling op medewerkers. En voor de medewerkers die er altijd zullen zijn, wordt het werk alleen maar veel leuker!

Wie belangstelling heeft kan mailen met Fuiks (info@fuiks.nl)

*Wouter werkt sinds 2015 als horeca-coach samen met Fuiks Eten en Drinken. Wouter heeft geen enkel financieel belang of betrokkenheid bij deze ontwikkeling en heeft dit artikel niet in opdracht geschreven maar op basis van persoonlijke interesse.

De leukste Horecaboeken bestel je op www.horecabo.nl

Wouter Verkerk is een van de meest gevraagde sprekers op het gebied van Horeca en Gastvrijheid en begeleidt Horecaondernemers en hun teams door heel Nederland.
Wouter schrijft columns, blogs en boeken over gastvrijheid. Hij ontwikkelde diverse gastvrijheidsmodellen zoals het '12 stappen gastcontactplan' en is grondlegger van "Signature Hospitality".
Wouter schrijft onafhankelijk en wanneer er een commerciële relatie bestaat tussen Wouter en zijn onderwerp dan vermeldt hij dat. Wouter is BrandAmbassador van zijn eigen bedrijven en van Nobel Drinks, Bidfood, Horeko, Eyes for Details, Grootkeuken.nl, Boonstra Wijnen, Unitouch, The Branding Club, Chocomel, Orderli, Smit's Delicious en De Schone Zaak.
Bestel boeken van Wouter Verkerk op Horecabo.nl.