Beste Albert Jan,

De ontslagbrief die ik ontving heb ik wel vijf keer gelezen en de afgelopen week heb ik er slecht van geslapen. De dingen die je schrijft raken me diep, vooral omdat veel gewoon niet klopt. Ik hoop dat je er geen bezwaar tegen hebt dat ik dit antwoord ook maar op Facebook zet, dan kunnen mensen in ieder geval twee kanten van het verhaal lezen.

43 dagen ziek

Om te beginnen vind ik het jammer dat je bij ons weggaat. Ik had altijd een zwak voor je en jij kwam weg met dingen waar niemand mee wegkwam. Tegelijk denk ik dat het nu goed is dat je gaat. Niet alleen vanwege je brief, ook vanwege de cijfers van het afgelopen jaar; 19 keer meer dan een half uur te laat en 43 dagen ziek. Zoals ik je al schreef in een brief die ik maar even onder ons hou, dat is onacceptabel. Je benadeelt daar echt je collega’s mee. Ook zij waren er helemaal klaar mee op het laatst.

Na het werk aan de bar

Laat ik de punten uit jouw brief even met je doornemen. Over de overuren en vakantiedagen die je nog tegoed hebt, ik weet niet hoe jij aan die uren komt maar bij mij zijn die cijfers niet bekend. Je weet dat je de uren die jij na het werk aan de bar of bij gasten aan tafel zit, niet mag meetellen toch? En tel je ook de uren dat je te laat komt gewoon mee? Ab, je bent alleen het afgelopen jaar 21 x ziek geweest, dat zijn dus al 21 wachtdagen die ik heb verrekend met je vakantiedagen, of had je liever de inhouding gehad? We hebben het hier al zo vaak over gehad!

Wintersport

Je vindt dat ik medewerkers niet goed behandel. Dat mag je vinden, toch vind ik dat ik juist heel veel voor het team doe, en merk ik bijna dagelijks dat mensen dat ook enorm waarderen. De wintersport die ik voor iedereen betaal is ieder jaar heel gezellig en er komen nooit afmeldingen. Ook bieden we regelmatig cursussen aan voor het team. Jij kwam daar alleen nooit naartoe, omdat je vindt dat ochtenden er voor horecamensen zijn om te slapen. Tsja Albert, daar kan ik ook niks aan doen.

Bier en geld

Ik merk in je ontslagbrief dat je pas echt boos wordt als het over bier en geld gaat. Sinds we de verschillen uit de fooienpot bijleggen, komt kasverschil niet meer voor. Er wordt beter opgelet. Ik ben dus blij met deze afspraak. Ook vind ik het goed dat er na drie sluitdrankjes moet worden betaald voor drankjes, en de reden dat ik daar geen korting op geef is dat ik niet wil stimuleren dat jullie hier eindeloos blijven plakken. Gevarieerd personeelseten is er voor iedereen die voor 17.00 is begonnen en voor mensen die later beginnen, zoals jij meestal, is er alleen in noodgevallen altijd wel een frietje.

Het is niet waar dat rokers loon moeten inleveren, de afspraak is dat zij extra pauze kunnen ‘kopen’. En de boete voor weinig verkoop is ook niet helemaal waar, er is meer bonus voor mensen die veel verkopen. Je draait het echt een beetje om. Camera’s hangen in de zaak voor de veiligheid van gasten en medewerkers. Ook gebruik ik ze om te zien hoe druk het in de zaak is en of ik wel of niet een reserve medewerker op moet roepen. Dat jij de camera’s als spionage beschouwd vind ik heel vervelend maar zo is het zeker niet bedoeld.

Reacties op Facebook

Je ontslagbrief leidde op Facebook tot een storm aan kritiek en reacties. Mensen oordeelden razendsnel en stonden allemaal direct achter je. Dat gun ik je hoor, net als een mooie nieuwe baan. Waar ik kan zou ik je daar ook bij willen helpen; je bent een geweldige gastheer! Ik hoop wel dat je je in die nieuwe baan zult realiseren dat het gras aan de overkant altijd groener lijkt dan het is, en dat het nu eenmaal niet gemakkelijk is om een horecabedrijf met twintig werknemers te runnen zonder iedere dag heel goed op de kosten te letten. Ongetwijfeld maak ik weleens fouten en is mijn focus iets teveel gericht op die kostenkant van het bedrijf. Daar zal ik de komende tijd, mede door jouw opmerkingen, beter op gaan letten.

Het ga je goed,
Johan Marken

 

Wouter verzorgt voor horecateams presentaties en workshops door het hele land. Voor meer informatie, klik HIER!

Samen met Horeca Be Like schreef Wouter een boek: ‘Het jaar van de bediening!’ Het boek is speciaal voor horecamensen op DEZE WEBSITE te bestellen. Teamverpakkingen van 10 stuks zijn voordeliger!

COVER JVDH20150125 Dimwn

Gelabeld met → 
Deel →
Twitter @wouterverkerk

U zoekt oplossingen voor uw gastvrijheid vraagstukken?

Neem contact op met Wouter Verkerk van Verkerk Bartstra