Reserveringen verhandelen is voor droeftoeters

Een website die gereserveerde tafeltjes verhandelt werd deze week ook in Nederland gelanceerd. Veel ophef om iets wat in de praktijk natuurlijk nooit storm gaat lopen. Het is namelijk voor restauranthouders een doorn in het oog. Wie de juiste mensen kent krijgt altijd wel een tafeltje geregeld, ook op het laatste moment. En wie echt heel graag wil, gewoon heel aardig is of een goede reputatie heeft als gast, kan met een beetje moeite altijd wel iets voor mekaar krijgen. Blijven de droef-toeters, de proleten en de mannen met compensatiedrang over. Die hebben nu een website waar ze voor heel veel geld andermans tafeltje kunnen overnemen in een restaurant waar ze helemaal niet welkom zijn. Veel plezier! Wie wil ergens nou een ongewenste gast zijn?

Mensenwerk

Het leuke van horeca is dat het mensenwerk is en dat er dan dus net even andere wetten gelden dan in sommige andere branches. Vraag aan horecamedewerkers wie ze de leukste gasten vinden en het antwoord is nooit: ‘Patsers, mensen die voordringen, mensen die denken dat met geld alles te koop is of mensen met een slechte smaak en weinig gevoel voor normen en waarden.’ Nee, horecamensen houden van mensen die normaal doen, die liefhebber zijn, die misschien wel een tijdje moesten sparen om lekker uit eten te gaan, mensen die dankbaar zijn, die op tijd een reservering maakten, mensen die aardig zijn en mensen die zich bescheiden opstellen.

Beleving vs prijs

Wanneer je dus als gast via een handelsplatform voor veel geld andermans reservering hebt overgenomen, dan zal dat vaak opvallen. Bijvoorbeeld omdat het telefoonnummer voor een herbevestiging niet klopt, omdat je niet te bereiken bent op het mailadres of gewoon omdat je bij binnenkomst ineens niet meer weet hoe je ook alweer zogenaamd heet. Je valt dus vroeg of laat door de mand en je krijgt een gemankeerde gastbeleving. Bovendien zal die beleving van de avond niet kloppen bij de prijs die je betaalt omdat je in je hoofd natuurlijk het geld dat je betaalde voor alleen de reservering optelt bij de rekening van het restaurant.

Ja maar Wouter, het is toch niet normaal dat je bijna nergens meer gewoon naar binnen kunt lopen op een zaterdagavond? Alles is altijd volgereserveerd! Ja dat klopt. Maar vind je dan dat de restauranthouders die krom lopen van de (corona)schulden op hun rug gewoon maar moeten afwachten tot het jou wel (of niet) behaagd een zaak te bezoeken? Of ben je bereid in de toekomst het dubbele te betalen voor je restaurantbezoek? Nou? Het is het één of het ander!

Bestel mijn terraspakket op Horecabo.nl via deze link. Een pakket vol inspiratie, goede tips en materialen om de goede moed erin te houden!

Volg me op instagram voor horeca-updates, schrijf je in voor mijn nieuwsbrief

Wouter Verkerk is een van de meest gevraagde sprekers op het gebied van Horeca en Gastvrijheid en begeleidt Horecaondernemers en hun teams door heel Nederland.

Wouter schrijft columns, blogs en boeken over gastvrijheid. Hij ontwikkelde diverse gastvrijheidsmodellen zoals het '12 stappen gastcontactplan' en is grondlegger van "Signature Hospitality".

Wouter schrijft onafhankelijk en wanneer er een commerciële relatie bestaat tussen Wouter en zijn onderwerp dan vermeldt hij dat. Wouter is BrandAmbassador van zijn eigen bedrijven zoals Verkerk Bartstra Gastvrijheid Consultants en Plan Boutique, het horeca hoofdkantoor van Nederland! en van Nobel Drinks, Bidfood, Eyes for Details, Boonstra Wijnen, Unitouch, The Branding Club, Chocomel, Orderli, Smit's Delicious en The Dutch Cocktail Club.
Bestel boeken van Wouter Verkerk op Horecabo.nl.