De Nederlandse restaurantgast lijkt met reserveringen steeds meer op de toerist die in alle vroegte bij het zwembad van het vakatiehotel een handdoek om een van de stoelen drapeert. ‘Anders hebben we vanmiddag als we zin zouden hebben om te zwemmen geen plek.’ Klopt, en tot die tijd nu ook iemand anders niet.

Optie tot koop

Een reservering van een tafel in een restaurant is geen vrijblijvende ‘voor-het-geval-we-die-avond-zin-hebben-is-er-in-ieder-geval-plek-service.’ Het is een optie tot koop en hoe dichterbij het moment van afnemen je komt, hoe meer je zou moeten betalen om er alsnog vanaf te zien. Dat hangt samen met de kans die steeds kleiner wordt dat het vergankelijke product zijn weg nog naar een ander kan vinden. Waarom denken horecamensen toch vaak dat dingen die in de hele wereld zo werken, in de horeca anders zijn?

Nasi

Iedereen koopt aan het begin van de week in de supermarkt weleens eten voor een avond teveel. De week loopt anders, je blijft een keer onverwacht bij vrienden eten, of je hebt op donderdag geen tijd om te koken en al helemaal geen zin in nasi. Aan het einde van de week ontdek je dat er van je aanvankelijke planning niets terecht is gekomen en een aantal producten in je koelkast is over datum. Je moet het weggooien. Zonde.

Het komt in niemand op om dat verlies te verhalen op de supermarkt. ‘ Dag meneer, vorige week was ik nog van plan om deze week nasi te eten, maar het is er niet van gekomen. Het vlees en de groenten die ik daarvoor HAD GERESERVEERD zijn niet meer goed. Zou ik mijn geld terug mogen? Zou u willen opdraaien voor mijn veranderde plannen?’

Kosten

Reserveringen zijn een service waar niet iedereen mee om kan gaan. Dat zie je in het zwembad op vakantie. En als veel mensen niet met een service kunnen omgaan, dan moet je de regels aanscherpen. Reserveren is een kostbare service die door steeds meer zaken wordt afgeschaft. Of: ‘Ik noteer graag uw reservering, dank u! Overigens aan een onverhoopte annulering zijn soms kosten verbonden, mag ik uw mailadres? Dan stuur ik u een mail met onze spelregels en de reserveringsbevestiging. We zien er naar uit u volgende week vrijdag te ontvangen!’

 

Wouter Verkerk is een van de meest gevraagde horecatrainers van Nederland en schreef drie boeken over horeca en gastvrijheid. De boeken van Wouter zijn overal verkrijgbaar maar voor horecamensen zijn de boeken hier te bestellen. We sturen je bestelling vandaag nog op, de factuur volgt per email.

Sinterklaastip: Op Horecabo.nl vind je ook boeken van andere schrijvers tegen scherpe tarieven! Let op: In de maanden november en december ontvang je op deze website ieder derde boek gratis!

20150125 DimwnCOVER JVDHGVHG

Gelabeld met → 
Deel →

U zoekt oplossingen voor uw gastvrijheid vraagstukken?

Neem contact op met Wouter Verkerk van Verkerk Bartstra