Waar komt een gast voor terug? Voor het lekkere eten, voor het fijne plekje in de zon? Voor de mensen in de bediening? Ik denk voor een mix van alle drie. Maar waar blijft een gast om weg? Omdat het eten niet zo goed is? Omdat de zon niet schijnt? Om de mensen in de bediening? Ik denk dat ik wel zeker weet dat het om het laatste gaat.

Bugs

Laatst hoorde ik iemand alle vaste factoren hardware noemen, en de mensen die in een bedrijf werken de software. Als de software niet in orde is dan bleef hij daar weg. Snap ik. Geldt dat voor ieder horecabedrijf? Dat denk ik nu ook weer niet. Bij een La Place langs de snelweg, bij een kiosk op het station of bij een snelle (afhaal of bestel) tent vind ik dat veel minder belangrijk. Dan staat de constante kwaliteit van de F&B centraal. Maar in een zaak waar ik wil ontspannen en genieten is de juiste software echt essentieel. Als die niet klopt of, om in het jargon te blijven teveel ‘bugs’ bevat, dan staat de irritatie centraal en dan wil ik weg.

Gevoel

Gasten anno 2014 hebben door de wegebbende crisis (zo voelt dat voor velen althans) in ieder geval geleerd dat luxe-uitgaven alleen nog kunnen als ze het ook echt waard zijn. En bij de die beoordeling komt nu eenmaal meer gevoel kijken dan ratio. Daar gaat het dus meer over de software dan over de hardware.

Concurrentie

De supermarkt is een grotere concurrent van de horeca geworden dan ooit tevoren. Zaken als STACH, MARQT, Bilder en de ClerQ, Landmarkt en Hello Fresh hebben ervoor gezorgd dat mensen een soms meer dan vergelijkbaar product als in een gemiddelde horecazaak thuis kunnen eten, tegen lagere kosten. Wat er dan overblijft om voor naar een restaurant te komen is software. Dat ben jij! Dat is de man of vrouw in de zaak die zorgt dat gasten kunnen ontspannen. Die zorgt dat er iets magisch gebeurt. En met de vraag: ‘Willen jullie zo nog koffie, want anders kan ik de machine schoonmaken.’ Gebeurt er bij mij niets magisch.

Belangrijkste schakel

Het wordt hoog tijd dat medewerkers in de bediening zich bewust worden van het feit dat zij de belangrijkste schakel vormen in het horecabedrijf. Dat mensen voor hen komen en dat mensen een suggestie willen horen. En als je dat niet ziet, of niet wil zien? Dan loop je vast. Dat krijg je met software waar iets mis mee is.

 

De blogs van Wouter zijn gebundeld in het boekje ‘Dit is mijn wijk niet…!’ en te bestellen via DEZE WEBSITE

Gelabeld met → 
Deel →
Twitter @wouterverkerk

U zoekt oplossingen voor uw gastvrijheid vraagstukken?

Neem contact op met Wouter Verkerk van Verkerk Bartstra

Top