Wist je dat gasten in 2018 meer dan ooit uit zijn op gemak? Dat het doen van een gastvrije suggestie voor een bestelling ze dus ontzettend helpt. Ze hoeven dan namelijk, als het tenminste een goede suggestie is, alleen maar ‘Ja Graag!’ te zeggen. Veel medewerkers denken nog steeds ten onrechte dat suggesties doen aan gasten opdringerig is, hetzelfde is als upselling en daarom zeggen ze: ‘Ik ga ze echt geen aperitief lopen aansmeren hoor, weet je wel hoe duur dat is?!’

Steekproef

Het is dus vaak heel gastvrij en meevoelend bedoeld maar het tegendeel wordt bereikt. Een gast wil niets liever dan van jou horen wat een goede keuze is, wat de specialiteit is of welk drankje je echt kan aanraden. Hij neemt het dan in 52%* van de gevallen. En een kop koffie? Daar wil 73%* van je incidentele gasten en 38%* van je dagelijkse gasten graag een stukje taart bij. Alleen nemen ze het in 40%* van de gevallen pas als jij dat aan ze vraagt!

Het doen van goede suggesties aan tafel is een Win Win Win Win situatie. 1. Je gast wordt gastvrij geholpen. 2. Je houdt de controle over wat er wordt besteld, je kan sturen. 3. Je werkt veel efficienter en o ja 4. Je verdient meer.

Kutbon

Door het doen van goede sugguesties voorkom je kutbonnen, echt! Geen barman vindt dit een leuke bon en geen barman vindt iemand die zo’n bon doorgeeft lief. Echt niet!

  • Een decaf latte machiatto (Met een beetje karamelsiroop, heeft u toch wel?)
  • Een warme chocolademelk met slagroom (Half maatje rum graag!)
  • Een fruitsap van de week (Maar dan zonder dat pepertje!)
  • Een verse gemberhee (Heeft u geen citroengras?)
  • Een rode wijn (Heeft u ook chardonnay?)
  • Een cola light zonder ijs maar met citroen (liever limoen, maar als dat niet heeft dan is citroen ook goed hoor, ik ben niet zo moeilijk!)
  • Een Radler, 0.0 (Hebben jullie geen Radler aardbei?)
  • Een brouwerij het IJ IPA (lekker, liefst op 12 graden, dan gaat ie mooi open!)
  • Een glas Grüner Veltliner (Mag ik ‘m wel eerst even proeven?)
  • Een Gin Tonic met Hendricks (Chéééf, heb jij nog komkommer??!)

*uitgevoerde steekproef van een week in juli 2017 op touristisch terras in Nes.

De suggestie is de tweede pijler van Wouter’s Big5. Welkom, Suggestie, Presentatie, Check en Afscheid zijn de vijf belangrijkste momenten tijdens het verblijf van de gast. Leer meer op woutersbig5.nl of koop Wouter’s Big 5 boeken op www.horecabo.nl

 

BEREID JE VOOR OP HET TERRASSEIZOEN 2018 EN KOM NAAR DE MISSET HORECA TERRAS BOOTCAMP!

Deel →

U zoekt oplossingen voor uw gastvrijheid vraagstukken?

Neem contact op met Wouter Verkerk van Verkerk Bartstra