Stel je voor. Je gaat naar een café en je bestelt een colaatje light. De barman pakt een grote fles cola light van het merk  ‘AH basic’ en schenkt een glas vol. Hij doet er een klontje ijs in en zegt: ‘Dat is dan twee euro twintig.’ Zou je dat pikken?  En als het Pepsi Cola was? Dan wel?

Deze week is Pepsi cola in de aanbieding bij Albert Heijn, je krijgt een fles gratis als je er twee betaalt, en omgerekend kom je dan op €0,57 per liter. AH basic is nog goedkoper, daarvoor betaal je 33 cent per liter in de voordeelverpakking.

Een glas cola voor elf cent

Bovenstaande prijzen zijn zo laag, dat je als horecaondernemer altijd een probleem hebt met uitleggen hoe je verkoopprijs is opgebouwd; het staat niet in verhouding. Voor een glas vraag je €2,20 terwijl diezelfde Pepsi bij Albert Heijn wordt verkocht voor € 0,11 voor 0,2 liter. Bij jou betaalt een consument dus precies 20 keer zoveel als in de supermarkt.

‘Ja maar ik schenk fris uit kleine flesjes en die zijn duurder, ik heb kosten voor personeel , ik betaal een hoge huur, etc.’ Toch snapt je gast het niet meer. En best een beetje terecht. De discussie gaat meestal over bier, en niet over fris. In beide gevallen moet je er wel iets mee.

Maar Horeca gaat natuurlijk helemaal niet zozeer over wat, maar veel meer over hoe!

Als je een gast laat wachten en dan vreugdeloos en zonder bezieling glazen, kopjes en borden voorschotelt, dan is het logisch dat die gast over prijs begint.  Het totaal is namelijk dat geld niet waard. Wanneer je in horeca komt waar je betaalt voor een leuke middag, een gezellige avond of een fijn en relaxed  kwartier, dan zou je eigenlijk kunnen zeggen dat je de drankjes gratis krijgt. Wanneer er in een zaak niks te beleven valt en iedereen is chagrijnig, dan betaal je alleen voor de drankjes en hapjes en die zijn dan inderdaad veel te duur.

‘Een half uurtje op ons prachtige terras, vakbekwame en zorgzame bediening, en de mooiste producten: €6,50.’ Dat is eigenlijk wat er op de kaart moet staan, in plaats van ‘koffie met taart’!

In Nederland kennen we vooral door de hoge prijzen van locaties en personeel, anders dan bijvoorbeeld op het platteland in Spanje en Italië, geen horeca met een ultra laag serviceniveau met een navenant prijspeil. Wij kennen wel zaken met een ultra laag serviceniveau met een veel te hoge prijs. Daar zit de crux. Wanneer er zaakjes zouden zijn waar je alleen maar even wat eet en drinkt, helemaal niks anders verwacht van bediening of entourage, dan is er niks aan de hand als een drankje tachtig cent kost , en een broodje twee euro. Het wordt pas lastig als de rekening ook daar op €8,75 uitkomt.

Bierprijzen

Er is altijd veel discussie over bierprijzen. Een krat bier is deze week in de supermarkt €8.90. Daar krijg je 24 flesjes van 0.3 liter voor. Dat is €1,23 euro per liter. In de horeca betaal ik voor een glas bier (fluitje) van hetzelfde merk €2.20. Dat is €11,00 per liter. Dat is negen keer zoveel. Minder groot verschil als de frisdrank, maar nog steeds fors. En vooral, bier drinken mensen vaak lekker door, en je zit zo op een paar glazen. Dan wordt het wat duurder en dan wordt de vergelijking met thuis voor sommige mensen toch wel interessant.

Mooie kleine merken

Er is een beweging merkbaar van horecazaken die om onder meer deze ontwikkelingen zijn gestopt met het verkopen van Supermarktbier;  de grote merken. De inkoopprijs voor horeca is namelijk vele malen hoger dan de supermarktprijs en dat snapt geen gast. Ik was laatst in een zaak die alleen maar dranken verkocht die niet bij Albert Heijn verkocht worden. Wijn, koffie, bier en fris. Allemaal mooie kleine merken met een verhaal. Waar de mensen wel voor willen betalen. Mensen komen naar de horeca voor dingen die ze thuis niet hebben, weet je nog?!

 

Foto: Stach

De blogs van Wouter zijn gebundeld in het boekje ‘Dit is mijn wijk niet…!’ en is bijvoorbeeld als Sinterklaascadeau te bestellen op deze website.

Gelabeld met → 
Deel →

U zoekt oplossingen voor uw gastvrijheid vraagstukken?

Neem contact op met Wouter Verkerk van Verkerk Bartstra