Naast me stond iemand te tanken. Het was een beetje ongemakkelijk, want we hadden onze auto allebei aan de verkeerde kant van de pomp geparkeerd. Hij omdat er ergens anders geen ruimte was, ik omdat ik was vergeten aan welke kant mijn tankdop ook alweer zit. Ik rijd nog niet zo lang in deze auto. We stonden te klungelen met de lange slang en uiteindelijk stonden we naast elkaar. Allebei te tanken. Ik van het huismerk, hij van het premium merk. Hij tankte altijd met de iets duurdere benzine. ‘Het is voedsel voor je auto’ vertrouwde hij me toe, ‘daar ga ik niet op bezuinigen.’

Zomaar een kort gesprekje aan de tank, en toen we ongeveer gelijk klaar waren stonden er op zijn tellers een paar euro’s meer. Die hij graag betaalde had ik inmiddels begrepen. Binnen in de shop zag ik mijn tankbuurman weer. Waar hij voor zijn auto uitsluitend de beste producten selecteert, ging hij met de voeding voor zijn eigen lijf wat minder secuur om. Ik hoorde hem een gehaktstaaf met dubbel mayo bestellen. Ook koos hij voor een broodje kebab van drie verschillende soorten vlees, uiteraard overgoten met knoflooksaus. Om al die vettigheid weg te spoelen koos hij voor een flesje cola. Tankvoer.

Het is een haast bizar gegeven dat we blijkbaar de ‘voeding’ voor onze auto belangrijker vinden dan de voeding van ons eigen motortje. Een fantastisch stuk van Ilja Gort vorige week in de Volkskrant waarin hij oproept op alles te bezuinigen behalve op wijn en eten. Hij schrijft dat hij uitsluitend in oude kleren loopt, niet zelden geërfd van overleden buurtgenoten en familie. Het zijn niet de kleren, niet de gadgets en ook niet de huizen waar we in wonen die ons maken wat we zijn. Het gaat om ons eten. Je bent wat je eet. Je bent niet de auto waarin je rijdt.

Daarin hebben grote tankstations, Hema’s en Supermarkten een enorme rol van betekenis die zij niet oppakken. Dat is soms hartverscheurend om te zien. Een bijna complete schoolklas die iedere dag in de Albert Heijn in Bos en Lommer in de rij staat met ‘Euroshopper energydrink’ en zakken chips. Lunch! Hoe voelt de franchisenemer van dit filiaal zich daarbij? Dezelfde Albert Heijn die in de bonusfolder van vorige week bijna uitsluitend producten aanprijst in de categorie Obesitas en Diabetes.  Gelukkig is er een beweging voelbaar van mensen die zich steeds vaker uitspreken en op zoek gaan naar alternatieven. Die er zijn.

Alternatieven voor alles wat slecht voor je is. Dat is de unieke kans die op dit moment voor het grijpen ligt voor de horeca. Horeca die een vlucht vooruit moet maken en zich kan gaan richten op een van zijn meest uit het oog verloren taken. Een maatschappelijke taak die ervoor zorgt dat de branche in een klap weer helemaal relevant is. Natuurlijk zonder asbak op tafel. Leer de mensen eten, leer de mensen genieten van echte producten, en vertel de mensen hoe het moet. Leidt de weg. Met minder suiker, zout, vet, E, Troep, en onzin. Eet smakelijk!

Gelabeld met → 
Deel →
Twitter @wouterverkerk

U zoekt oplossingen voor uw gastvrijheid vraagstukken?

Neem contact op met Wouter Verkerk van Verkerk Bartstra