Iets waar je heel lang naar terugverlangt, wordt in je hoofd iedere dag een beetje mooier. Iemand vertelde me ooit dat dit de reden is dat Oud & Nieuw feestjes vaak enorm tegenvallen; te lang naar uitgekeken, in je hoofd de herinneringen van die ene keer veel te mooi gemaakt en dus krijg je veel te hoge verwachtingen en valt het alleen maar tegen. Misschien is dat ook wel met veel mensen gebeurd toen ze na al die maanden terugkeerden in hun geliefde horecabedrijf. Voor die gasten is het een grote teleurstelling, is het te duur, is niets meer goed en klagen ze steen en been over de meest onbegrijpelijke onbenulligheden. Het is schering en inslag. Het begrip voor de situatie, waar zo op was gehoopt is in geen velden of wegen te bekennen. Een ondernemer verzuchtte: ‘Nou dit soort gasten heb ik in ieder geval niet gemist hoor!’

Het personeelsprobleem is niet nieuw

Maar hebben die klagende gasten een punt? Is het allemaal zoveel slechter dan vóór corona? Vanmorgen bladerde ik op deze website een pagina of 20 terug en kwam terecht bij de columns van 2019. Het belangrijkste thema? Het nijpende personeelstekort. Andere onderwerpen: Het verdienmodel en de noodzaak van service. Je zou kunnen concluderen dat veel bedrijven er twee jaar en heel veel gesloten maanden later niet heel veel beter voorstaan maar dat de gast dat dus wel had verwacht. Is de coronatijd dan door veel ondernemers onvoldoende benut om op zoek te gaan naar een meer duurzaam, minder afhankelijk en slimmer bedrijfsmodel? Zagen we deze golf van personeelszorgen niet al heel lang aankomen? Hebben bedrijven hun mensen niet te makkelijk laten gaan?

ingelast personeelsfeest

Een door mij gevolgde ondernemer liet vorige week op zijn sociale media met veel drama weten de deuren van het bedrijf welgeteld één dag te sluiten om met zijn medewerkers een ingelast personeelsuitje te doen. (De toppers hebben het zó verdiend!!) Het team was dit jaar ‘door het personeelsgebrek’ veel te klein geweest, iedereen had ‘door het personeelsgebrek’ veel te veel uren gemaakt in de afgelopen maanden, het had gepiept en gekraakt, er was wat af gehuild en sommigen waren gillend weggelopen door al die gemene en lastige gasten maar vandaag was het tijd voor borrels en feest! Volgende week vertrekken de seizoens-krachten, dan zit de vakantiebaan er weer op en dan begint de hel pas echt voor die paar vaste medewerkers die er dan nog over zijn.

Ik las het en dacht: Weer een paar jonge mensen het vak uit gepest, weer een ondernemer die zijn mensen een seizoen lang uitperst en de vermoorde onschuld speelt door te zeggen: ‘Ik kon er ook niks aan doen, het kwam door het personeelstekort’ om het ‘goed’ te maken met heel veel drank. Drank is bij veel ondernemers nog altijd een van de weinige instrumenten in de personeelsgereedschapskist. Alsof je niet structureel één of twee dagen in de week had kunnen sluiten. Alsof je niet één van je twee terrassen dicht had kunnen doen, alsof je niet genoegen had kunnen nemen met een beetje minder omzet en een beetje meer normale arbeidsomstandigheden. Alsof je die drie medewerkers die je in oktober hebt ontslagen met alle beschikbare steunmaatregelen niet had kunnen houden…

Het kan met een plan!

Bedrijven hebben echt de kans en de tijd gehad om goed na te denken over de manier waarop ze willen werken ná Corona. Heel veel bedrijven hebben die kans met beide handen aangegrepen en een verhaal op papier gezet waar ze de komende jaren mee vooruit komen. Zij hebben een visie ontwikkeld, doelen gesteld, een fundament gelegd onder een gedegen personeelsbeleid omdat zij snappen dat personeel in de horeca minstens 66% deel uitmaakt van het succes van een zaak. Dit zijn de bedrijven die terugkijken op een geweldig seizoen. Als het je echter niet lukt om te snappen dat personeel datgene is waar je bedrijf om draait, het je niet lukt om personeel aan je te binden en of verbonden te houden dan komt dat meestal niet door ‘het personeelstekort’ maar dan komt het (ook). omdat het je (nog) niet lukt een horecaondernemer te zijn met de vaardigheden en de kennis die je wel zou moeten hebben anno nu.

Bestel mijn boek De Ja Graag Vraag! nu op Horecabo.nl. Boek een eilandsessie op Ameland om samen met mij aan een plan te werken! Volg me op instagram voor horeca-updates, schrijf je in voor mijn nieuwsbrief.

Deel →
Twitter @wouterverkerk
  • Goed een jaar geleden zaten @wouterverkerk en ik ‘Horeca na corona’ te schrijven. Voor Horeca Info blikken we terug…

U zoekt oplossingen voor uw gastvrijheid vraagstukken?

Neem contact op met Wouter Verkerk van Verkerk Bartstra

Top