Terrastips voor de warmste dagen

‘Mag ik je extra hartelijk bedanken voor vandaag? Ik zie hoe hard jullie werken en er kan volgens mij geen stoel meer bij op het terras. Ik heb echt genoten van een heerlijke avond, dank-jullie-wel!’ De man drukte de medewerker een biljet van twintig euro in haar hand. ‘Graag gedaan hoor, en wat lief dat u het zegt. Heel erg bedankt, dat had echt niet gehoeven maar we zijn er wel heel blij mee! Ik zag het gebeuren afgelopen vrijdag en kreeg er een fijn gevoel van, ook al weet ik dat het niet overal zo zal zijn gegaan in de afgelopen dagen. Ik schreef een paar jaar geleden een blog met terrastips, hieronder aangepast de belangrijkste punten:

Hele flessen en veel gemak

  1. verkoop een hele fles!

Als het warm is probeer jij het hoofd koel te houden en drie keer heen en weer lopen naar een tafel voor twee glazen helpt daar niet bij. Verkoop een hele fles wijn, of een emmer vol flesjes bier. Gasten houden van ijsemmers, ondernemers van meer omzet en jij van minder meters. Het is een regelrechte win-win-win situatie!

  1. Geef je gasten een sturende suggestie

Oververhitte gasten vinden het nog moeilijker dan normaal om een keuze te maken uit je kaart. ‘ Tsja, waar heb ik met dat warme weer nou zin in?’ Jij wilt het je collega’s in de keuken, waar het nu wel 50 graden is, niet nog moeilijker maken dus zeg je: ‘Mevrouw, onze saté van de BBQ en onze maaltijdsalade met gamba’s zijn dé hardlopers van dit seizoen! Welke van de twee zal ik voor u bestellen?’

Rust, vrolijkheid en water

  1. Ren niet!

Door rust uit te stralen, en goed aan gasten te vertellen met welke eventuele wachttijden ze rekening moeten houden bereik je veel meer dan de gehaaste sfeer waarin obers gaan snelwandelen. Daar is het ook veel te warm voor. Denk aan het tempo van de bediening in het warmste land waar je ooit was. Nou, dat tempo dus!

  1. Verbrand niet en droog niet uit

Zorg dat je voldoende water drinkt en dat je goed bent ingesmeerd tegen de zon. Help gasten die in de zon zitten ook herinneren aan regelmatige smeermomenten. Verbranden en dan bruin worden, dat was in 1980 misschien hip, nu kan dat echt niet meer!

  1. Paniek! Gelukkig, de paniekkaart.

Op de meest drukke dagen snapt iedereen dat je een deel van het assortiment niet aanbiedt. Dat doe je met koningsdag toch ook niet? De wachttijden worden veel te lang als we alles blijven aanbieden alsof we alleen binnen open zijn met 16 tafels, nu zijn we ineens vijf keer zo groot. De paniekkaart brengt rust. Zet ‘m niet te vaak in maar alleen op momenten dat je niet anders kan. Je zal merken dat de rust terugkeert. Zeker als je zorgt dat wat je wel hebt, heel erg goed is!

Erger je niet!

  1. Mens erger je niet!

En dan zal je net zien dat juist vandaag die mensen op tafel zeven allebei een warme chocolademelk met slagroom bestellen. En dat tafel vier geen begrip heeft voor de langere wachttijd en zelf komt bestellen aan de bar. En dat die lul op tafel acht denk dat hij de enige gast op het terras is. En de doe-het-zelf-gast is er ook! Het is te warm om je te ergeren. Ontspan en blijf positief. Daar doe je 98% van je gasten trouwens ook een groot plezier mee en die andere 2% is bij de buren op het terras ook ontevreden. Focus je op de 98%!

  1. Benader je drukke terras dag als een bijzonder project

Zeker als je niet iedere dag een vol terras hebt, is het goed om de dagen dat je het echt veel drukker krijgt te benaderen als een speciaal project. Alsof het een partij is, of een feestdag. Kijk naar je opstelling, kijk naar je assortiment, zorg dat je fris bent en focus! Als gasten die binnenkomen direct worden gezien, en binnen een paar minuten zijn geholpen, dan hebben ze de rest van het verblijf veel meer geduld. Dit zijn de dagen waar je het voor doet, en straks de hele winter weer naar verlangt. Geniet van je werk, laat zien hoe goed je bent. Het Seizoen begint NU!!!!

En de bonustip: Ga werken met een terrasbaas, dat scheelt de wereld.

Bestel nu het terraspakket op Horecabo. Dan ontvang je vier boeken, relevante methodiek en nog veel meer voor €75,00.

Volg me op instagram voor horeca-updates, schrijf je in voor mijn nieuwsbrief

Wouter Verkerk is een van de meest gevraagde sprekers op het gebied van Horeca en Gastvrijheid en begeleidt Horecaondernemers en hun teams door heel Nederland.

Wouter schrijft columns, blogs en boeken over gastvrijheid. Hij ontwikkelde diverse gastvrijheidsmodellen zoals het '12 stappen gastcontactplan' en is grondlegger van "Signature Hospitality".

Wouter schrijft onafhankelijk en wanneer er een commerciële relatie bestaat tussen Wouter en zijn onderwerp dan vermeldt hij dat. Wouter is BrandAmbassador van zijn eigen bedrijven zoals Verkerk Bartstra Gastvrijheid Consultants en Plan Boutique, het horeca hoofdkantoor van Nederland! en van Nobel Drinks, Bidfood, Eyes for Details, Boonstra Wijnen, Unitouch, The Branding Club, Chocomel, Orderli, Smit's Delicious en The Dutch Cocktail Club.
Bestel boeken van Wouter Verkerk op Horecabo.nl.