Dat de horeca een veerkrachtige en creatieve branche is, dat is inmiddels ruimschoots bewezen. Deze week werden de nieuwe maatregelen aangekondigd op maandag, twee dagen later zijn er volop initiatieven ontplooid. Eigenlijk heeft bijna iedereen wel in de gaten dat ‘woede’ een slecht verdienmodel is.

Veel bedrijven hebben inmiddels gekozen voor (mooie) mondkapjes. Er wordt volop geoefend met ‘oogcommunicatie’ naar de gast, knipoogjes en opgetrokken wenkbrauwen zorgen voor context en door iets harder te praten verstaat je gast je gewoon;) Wanneer je kiest voor handgemaakte mondkapjes van prettige stoffen, dan kijk je even bij New Tailor.

Bedrijven hebben looproutes in een verbeterede vorm heringevoerd en grote scoreborden houden bij de deur bij hoeveel mensen er binnen en hoeveel mensen er buiten zijn.

Het uit en thuis menu!

Een restaurant in Amsterdam kwam met het uit en thuis menu! Het aperitief en de eerste twee gangen in het restaurant, de kaas en het dessert met bijpassende dranken gaan mee naar huis. Superslim!

In Limburg kiest een bedrijf voor all-in tickets. De dag bestaat uit vier blokken (koffie, lunch, borrel en diner) en voor een blok koop je een ticket (een stoel) waarvoor je (onbeperkt) kunt eten en drinken.

Thuis uit eten, bezorging en take away nemen weer een vlucht de komende tijd en de belevingselementen zijn uitgebreider dan ooit: Muziek, kaarsen, linnen servetten, wijnglazen en video’s met de toelichting per gang. Je bent soms met recht thuis uit eten!

Déjeuner Dinatoire

De vroege sluiting bracht Ron Blaauw op een paar nieuwe tegeltjeswijsheden: ‘Ik tel tot 10, wie niet weg is is gezien!’ en ‘Lunchen is het nieuwe dineren’. Wie lekker lang aan tafel wil zitten moet maar wat eerder komen en zeker in het weekend is er volop mogelijkheid voor afwijkende tijdstippen: ontbijt, brunch, lunch, dejeuner dinatoire, diner en souper voor thuis!

QR bestellen en webshops

Bij Jamezz staat de telefoon weer roodgloeiend. Bedrijven willen een webshop en voor in de zaak de mogelijkheid van QR bestellen. Let op dat je bij de inrichting van je online menukaart niet vergeet te sturen op je suggesties (volgorde) en je juiste pop ups: ‘Wilt u daar lekker taart bij?’ ‘Wilt u onze special?’

En waar het rustiger is, het seizoen wellicht voorbij is of men spijt heeft van het feit dat zij in de lock-down toch te weinig hebben gedaan, merk ik dat bedrijven volop bezig zijn met een professionaliseringslag. Bedrijven als Horeko en PIT begeleiden volop bij de inrichting van structuur.

Op Horecabo.nl zijn alle boeken in prijs verlaagd, een mooi moment om inspiratie op te doen! Alle boeken zijn nu €9,95!

Deel →
Twitter @wouterverkerk

U zoekt oplossingen voor uw gastvrijheid vraagstukken?

Neem contact op met Wouter Verkerk van Verkerk Bartstra

Top