Het is in andere landen helemaal niet beter of slechter. Stokpaardje van vakantiegangers die terugkomen uit een warm buitenland. ‘Daar snappen ze nog wat gastvrijheid is…’ Vaak valt het in dezelfde categorie als die heerlijke wijn die je in Frankrijk bij het boertje koopt. Daar in Frankrijk in een vakantiesfeer  is het zalig maar thuisgekomen de meegenomen fles in je eigen omgeving drinken is niet aan te raden. ‘Niet te drinken. Bocht.’

Het is niet zo Nederlands om open en bloot te praten over je eigen energie, gevoeligheid, en sfeerbeïnvloeding. Daar zijn we te nuchter voor, zeggen we. Toch worden we steeds geconfronteerd met onze eigen energie en de sfeer die daardoor wordt beïnvloed.  Ontspannen tijdens een vakantie met het hele gezin, even geen zorgen over je werk, je huis en je auto, volop genieten van de zon, het strand en de mooie Franse dorpjes. Niet zo gek dat je dan bij terugkomst de loftrompet afsteekt over de vriendelijke mensen in de Horeca, de heerlijke wijn en de fantastische kwaliteit van eten.

‘In Frankrijk eten we graag een Plat du Jour. Typische Frans rundvlees met een randje vet , een simpele groene salade en van die lekkere Franse frietjes, die een beetje slap zijn.’ Hetzelfde menu zou in een Nederlands eetcafé direct worden teruggestuurd door deze gasten. ‘Het vlees is taai en er zitten allemaal vette randjes aan, de salade is veel te zuur en de frieten zijn slap en zwemmen in het vet. En de mayo is ook niet goed!’

‘In Italië zijn ze zo lekker relaxed, je hebt eerst lekker de tijd om te gaan zitten en rustig te kijken wat je wilt drinken, zonder dat er gelijk een ober bij je staat.’ Typisch verslag van de ontspannen vakantieganger, want een soortgelijke opstelling van Nederlandse terrasbediendes zou direct het commentaar opleveren dat je ‘daar uren op je drankje moet wachten, terwijl ze niks te doen hebben!’

Gastvrijheid is een wisselwerking en een slechte sfeer is zelden alleen de schuld van de bediening. Wel behoort het vermogen de sfeer dusdanig te beïnvloeden dat deze door de gast als welkom wordt ervaren, tot de fijne kneepjes van het vak. Mijn stelling is dat die buitenlandse vakantieobers bijna nooit op de proef worden gesteld, ze hebben immers allemaal blije en gelukkige gasten. Wel verdient het aanbeveling als bediening goed over dit verschijnsel na te denken. Het bewijst namelijk wel dat een vakantiesfeer leidt tot tevreden gasten!

 

 

Gelabeld met → 
Deel →
Twitter @wouterverkerk

U zoekt oplossingen voor uw gastvrijheid vraagstukken?

Neem contact op met Wouter Verkerk van Verkerk Bartstra

Top