Vakmensen!

Met een groep horecamensen van buiten de stad maakte ik laatst in drie teams een tour langs 42 horecazaken in Amsterdam. Op zoek naar trends, inspiratie en nieuwe ideeën. Op zoek naar het beste gevoel. We waren op zoek naar de beste tent van de stad. De deelnemers kenden geen enkele van de bezochte zaken, zelfs niet van naam.

We beoordeelden zaken dwars door elkaar, een beetje appels en peren natuurlijk. We kwamen in zaken die voor tonnen zijn bedacht en verbouwd, maar ook in tenten waar nog nooit iets is gedaan. We kwamen in een zaak met 80 soorten ham en in een zaak met maar een soort kip. Van vijf sterren hotel tot café. Van hip tot oud.

Een zaak stak er bovenuit

De volgende dag verzamelden we alle enquêtes en maakten we een top vijf.  Onder de afvallers beroemde zaken, onder de winnaars opvallende namen. Een zaak stak er bovenuit. Het was de zaak waar we met elkaar de avond hadden afgesloten. Iedereen was het er over eens. Dit was de beste tent van de stad.

Een buurtrestaurant. Eenvoudig maar sfeervol interieur, simpele Italiaanse keuken. Maar wel een zaak met een geweldige gastheer. Een man die binnen de kortste keren alle harten had veroverd en al bij ontvangst precies de juiste snaar raakte. Rake suggesties, voldoende wijn, koel water. Hij voelde gewoon wat we wilden!

Kicken toch!

De kok kwam later tussen ons in staan en lichtte in normaal Nederlands toe waarom hij koos voor deze burrata. (Omdat hij ‘m  ‘te gek’ vindt), en spoorde ons aan ook vooral de scamorza te proeven. (‘kicken toch, helemaal niet droog!’)  Hij was aanstekelijk gek van zijn vak en zijn producten. Toen had hij pas twee kazen besproken…

In de enquête werd gevraagd of het duur was.  ‘Viel echt onwijs mee!’ Terwijl €34,00 per persoon voor een pizzatent helemaal niet zo weinig is.

De mensen in deze zaak zijn vakmensen! Dat is echt iets anders dan ‘Die jongens doen het zo leuk.’  Zij maken fans. En niet onbelangrijk: Ze zorgen voor een gemiddelde besteding die zeker 30% hoger ligt dan bij vergelijkbare zaken. En zoals bij alles wat er zo makkelijk uitziet, het is niet makkelijk en razendknap wat ze doen.

Geen euro in je team

Goede mensen in je zaak zijn geen kostenpost maar een succesbepalende factor. Maar waarom is voor zoveel nieuwe zaken het personeel dan letterlijk het laatste waar aan wordt gedacht? Waarom verschuilen mensen zich achter het ontbreken van een cao en betalen ze zo weinig? Waarom verbouw je je zaak voor een vermogen maar steek je geen euro in je team?  Het bewijs lag er: het gaat er niet om hoe je zaak er uitziet, het gaat om de man of vrouw die je er ziet. Vakmensen!

 

Wouter is een van de meest gevraagde horecatrainers van Nederland. Hij schreef drie boeken over gastvrijheid en die zijn overal te koop! Op deze site kan je ze bestellen in voordelige pakketten. We sturen de boeken vandaag nog op, de factuur ontvang je per email. Het leukste sinterklaascadeau voor horecamensen!

 

GVHG20150125 DimwnCOVER JVDH

 

 

 

Wouter Verkerk is een van de meest gevraagde sprekers op het gebied van Horeca en Gastvrijheid en begeleidt Horecaondernemers en hun teams door heel Nederland.
Wouter schrijft columns, blogs en boeken over gastvrijheid. Hij ontwikkelde diverse gastvrijheidsmodellen zoals het '12 stappen gastcontactplan' en is grondlegger van "Signature Hospitality".
Wouter schrijft onafhankelijk en wanneer er een commerciële relatie bestaat tussen Wouter en zijn onderwerp dan vermeldt hij dat. Wouter is BrandAmbassador van zijn eigen bedrijven en van Nobel Drinks, Bidfood, Horeko, Eyes for Details, Grootkeuken.nl, Boonstra Wijnen, Unitouch, The Branding Club, Chocomel, Orderli, Smit's Delicious en De Schone Zaak.
Bestel boeken van Wouter Verkerk op Horecabo.nl.