Van trend naar normaal (of vergeten)

De afgelopen twee weken trok ik zoals ieder jaar in juli door de Verenigde Staten om inspiratie op te doen voor 2024. Eind juni zit het jaar er voor mij altijd wel op en vanaf september staat een groot deel van mijn werk al weer in het teken van het nieuwe jaar. Voorbereidingen kosten steeds meer tijd, het finetunen van nieuw beleid is vaak belangrijker dan het het nieuwe beleid zelf en het ligt niet aan jou; de tijd vliegt! Dus als ik op tijd wil zijn met bestellen, met uitwerken, proef-koken, ontwerpen en uitrekenen, dan heb ik mijn tijd hard nodig!

Zoals het altijd gaat, veel trends schieten aanvankelijk vaak helemaal door alsof er niets anders meer bestaat maar komen in de jaren daarna óf in een meer behapbare vertaling terug voor de eeuwigheid, óf verdwijnen weer net zo snel van het toneel als ze gekomen waren. Dus in het geval van de huidige trends voorzie ik voor 2024 iets minder woke, iets minder vegan, iets minder stellig. Ik denk dat 2024 een jaar wordt waarin we kalibreren. Waarin we uitlijnen in het midden. Waarin we in ons plan voor de gast rekening houden met iedereen, maar dus zelf minder stelling nemen. In dat kader vond ik de mededeling van Brouwerij Troost goed in de tijd passen:

Precies dit zag ik ook terug op vele plekken in de VS die met aandacht voor iedereen, de keuze nadrukkelijk weer teruggeven aan hun gast. ‘Wil je je hamburger (met of zonder vlees) liever in een slablad dan op een broodje? Dat kan, maar we hebben natuurlijk nog steeds onze enorm lekkere brioche broodjes!’ ‘Natuurlijk hebben we ook nog steeds volle koemelk in jouw koffie. lekker romig!’ ‘Wij hebben Koreaanse kipstukjes met kip maar ook met bloemkool!’ En in een hotel: ‘Als je wilt kan je hier prima gezond bestellen, bewegen in onze gym en doorgaan met je gezonde leefstijl, maar dat moet je echt helemaal zelf weten! Uitrusten, luieren, de sportschool negeren en eten waar je zin in hebt mag ook!’

Minder schreeuwerig

Maar wat je ook ziet is dat café en bars die twee jaar geleden nog meer dan 100 verschillende speciaal-bieren verkochten veel minder schreeuwen en terug zijn naar 25. Dat de enorme cocktaillijst in bars is gereduceerd naar 10 favorieten en een zinnetje: ‘Staat je favoriet er niet bij? Vertel ons waar je zin in hebt en we maken het voor je!’ Ik zag de grote merken terugkomen omdat gasten herkenbaarheid ook best prettig vinden en niet altijd maar iets nieuws, hips, lokaal en onduidelijks willen maar gewoon zin hebben in Coca Cola, Heineken, Chocomel of Red Bull. Herkenbaar, goed en lekker.

De digitalisering die bij ons in de vorm van een QR code vaak nog negatieve associatie met de coronacrisis oproept, is in vernieuwende vormen op veel plekken in de VS juist niet meer weg te denken. Vooral om extra (dieet)informatie, dag-specials, volledige menu’s weer te geven maar ook om interactie aan te gaan. Deze komt in Nederland in die vorm ook terug.

Servicestandaarden blijven updaten

En tenslotte de servicestandaarden. Die zijn in de VS anders, ook vanwege het fooiensysteem en de andere hiërarchie in restaurants. Toch is het altijd een bron van inspiratie voor mij en leer ik iedere keer weer nieuwe dingen die het leven in de Nederlandse Horeca zoveel makkelijker zouden maken voor medewerkers. Van reservering, hosting, herkenbare stappen tot en met de afronding van de avond en het afrekenen; er zit zoveel meer snelheid, duidelijkheid en controle in. Ook bedrijven die het gevoel hebben hun service op orde denken te hebben doen er goed aan om voor 2024 de standaarden toch weer tegen het licht te houden, efficiënter te maken en te updaten. Op de tekentafel verdien je uiteindelijk je geld.

Vanaf september gaan we bij Plan Boutique weer van start met een nieuwe cursus leidinggeven voor de beste aspirant leidinggevenden in jouw bedrijf. Check deze link!

Zomerdeal: Bestel Wouter in Vegas en Moderne Horeca samen voor maar €20,00!

Laat je begeleiden bij de ontwikkeling van je concept, je structuur en je plan! Neem contact op met Plan Boutique.

Volg me op instagram voor horeca-updates, schrijf je in voor mijn nieuwsbrief

Wouter Verkerk is een van de meest gevraagde sprekers op het gebied van Horeca en Gastvrijheid en begeleidt Horecaondernemers en hun teams door heel Nederland.
Wouter schrijft columns, blogs en boeken over gastvrijheid. Hij ontwikkelde diverse gastvrijheidsmodellen zoals het '12 stappen gastcontactplan' en is grondlegger van "Signature Hospitality".
Wouter schrijft onafhankelijk en wanneer er een commerciële relatie bestaat tussen Wouter en zijn onderwerp dan vermeldt hij dat. Wouter is BrandAmbassador van zijn eigen bedrijven en van Nobel Drinks, Bidfood, Horeko, Eyes for Details, Grootkeuken.nl, Boonstra Wijnen, Unitouch, The Branding Club, Chocomel, Orderli, Smit's Delicious en De Schone Zaak.
Bestel boeken van Wouter Verkerk op Horecabo.nl.