Heel veel bedrijven kiezen voor de makkelijke weg. ‘Wij kunnen helaas vanwege corona geen service meer leveren, graag uw begrip!’ En de onbewuste reactie van veel klanten en gasten? ‘Toch is het daar niet meer zo prettig als vroeger…’ Dat veel medewerkers de vrolijke lach samen met hun pro actieve instelling hebben opgeborgen draagt niet bij aan de feestvreugde. (Alsof chagrijnig kijken en bot doen achter een spatscherm of mondkap bijna vanzelf gaat!)

Dat dingen anders moeten in corona-tijd is duidelijk, dat je dan niet meer je best hoeft te doen het gasten en of klanten naar de zin, gemakkelijker of plezieriger te maken is een dodelijke misvatting. Juist dan moet je alles uit de kast halen en dingen die doen die wél kunnen. Maar sommigen maken van de nood een deugd en vinden in het bordje: ‘Vanwege corona!’ een geweldig excuus voor (kosten)besparing.

Geen koffie; ‘vanwege corona!’

Bij de bandenwissel van mijn auto kreeg ik een mail: ‘Vanwege corona liever niet ter plekke wachten en is het in elk geval niet mogelijk koffie te drinken.’ (zoek het maar uit….)

Bij de tandarts waren stoelen ‘afgekruist’ met rood-wit plakband. Een paar stoelen weghalen was kennelijk te veel moeite. Aan de muur hing een briefje: ‘Vanwege corona bieden wij geen tijdschriften en kranten meer aan.’

Bij de sportschool: ‘Vanwege corona dient u zelf een fles water en een handdoek mee te brengen, ook is het niet mogelijk te douchen. Graag uw begrip.’ (zoek het maar uit…)

Bij een restaurant: ‘Vanwege corona nemen wij geen bestellingen meer op, graag gebruik maken van de QR code. En ook graag direct betalen: ‘Vanwege corona’. (Zoek het maar uit.)

Een ander restaurant: ‘Vanwege corona willen we u vragen de hele avond met hetzelfde bestek te eten, dan hoeven wij niet steeds bij te dekken..’ (echt waar)

De winaars van coronatijd!

Het is ongekend hoeveel bedrijven kiezen voor de gemakkelijke weg en ‘vanwege Corona’ hun gast/klant opzadelen met de nadelige gevolgen. Terwijl we allemaal zien dat de bedrijven die juist extra inspanningen verrichten en het de gast juist nu heel goed naar de zin maken, de winnaars zijn van de corona-tijd.

Bij de afweging een bepaalde service te leveren aan klanten/gasten is er altijd wel iemand die zegt: ‘Ja maar dat kunnen de mensen toch ook wel zelf?’ Ik zeg dan altijd: ‘Ja, maar het feit dat deze mensen de deur uitgaan en naar ons toekomen betekent meestal dat zij dat nou juist liever niet zelf doen!’ Dat is in corona-tijd niet anders.

Koop het boek: ‘De Ja Graag Vraag’ met de treffende ondertitel ‘service is alles’ in combinatie met het boek ‘ Horeca na Corona’. Nu als duo op ww.horecabo.nl voor maar €22,50 incl verzendkosten!

Volg mijn Horeca Stories op https://www.instagram.com/wouterverkerk

Deel →
Twitter @wouterverkerk

U zoekt oplossingen voor uw gastvrijheid vraagstukken?

Neem contact op met Wouter Verkerk van Verkerk Bartstra

Top