Wouter Verkerk

Je kan wel zeggen: ‘Maar wij houden ons aan de richtlijnen van de overheid en het RIVM’ toch lukt het veel bedrijven niet om de kans op verdere verspreiding van het virus uit te sluiten. Veel horecabedrijven worden zo massaal gesteund door hun vaste gasten dat het alsnog veel te veel mensen op de been brengt. Of mensen naar plekken lokt die ze eigenlijk moeten vermijden.

Denken in mogelijkheden

Ondernemers kunnen niet anders dan in mogelijkheden denken. Precies een week na de gedwongen sluiting van de horeca in Nederland is het aantal online, afhaal, drive thru, bezorg en bestelmogelijkheden in Nederland geëxplodeerd. Ongelukkig effect: het brengt ook veel verplaatsingen (dus mogelijk ook van het virus) op gang.

Dirk en Flip van restaurant Faam in Amsterdam beleefden afgelopen vrijdag de eerste en ook meteen de laatste editie van ‘Faam’s Take Away’. Nooit eerder in vijf jaar tijd verkochten zij zoveel pizza’s op een avond. Voor de twee geschrokken ondernemers reden om het initiatief direct te stoppen. Het is niet langer verantwoord. Ondernemers die over hun eigen belang heen stappen verdienen veel respect.

Ron Blaauw stopt ook voorlopig

Ook Ron Blaauw concludeerde gisteren dat er wegens succes gestopt moet worden met alle bezorg- en afhaalactiviteiten van zijn restaurants. ‘Het is hartverwarmend om te merken hoeveel mensen ons willen steunen en van ons eten willen genieten maar het is niet langer te verenigen met de opdracht waar we nu als land voor staan. Wij nemen onze verantwoordelijkheid nu, des te sneller komt het moment dat we weer voorzichtig zullen mogen openen.’

Op sommige plekken wordt de afhaalmogelijkheid van restaurants gezien als een uitnodiging toch lekker op het terras te genieten van al het lekkers en strandtenten die zijn gesloten merken vol verbazing dat dagjesmensen het meubilair van de terrassen verplaatsen naar de branding van de zee. Mensen zijn knettergek geworden. Een verpleegkundige verwoordde het prima: ‘Blijkbaar was het applaus van afgelopen week door sommigen meer bedoeld als middelvinger.’

Het zit Horecamensen in het bloed om mensen te helpen. We moeten echter niet het orkestje op het dek van de Titanic zijn dat tot het bittere eind mensen rustig wil houden en onbedoeld het signaal geeft: ‘Niets aan de hand!’

Deel →
Twitter @wouterverkerk

U zoekt oplossingen voor uw gastvrijheid vraagstukken?

Neem contact op met Wouter Verkerk van Verkerk Bartstra

Top