Beste Horecaondernemer,

Zeg nou eens eerlijk, als horecamedewerkers geld echt heel erg belangrijk zouden vinden, dan zouden ze toch helemaal niet bij jou in de horeca werken? Dat is niet lullig bedoeld hoor, maar er zijn natuurlijk plekken waar je met minder moeite veel meer kunt verdienen. Toch is dat voor horecamensen geen reden om bij je weg te gaan; ze houden namelijk van hun vak, van de collega’s en van de sfeer en veel minder van geld verdienen, zaken doen en ondernemen. Maar waarom praten jij en zoveel andere ondernemers dan toch de hele dag over geld met medewerkers en niet over de dingen die horecamensen wel belangrijk vinden?

Duur, kosten, rendement

Veel ondernemers denken in termen als ‘Geld’ ‘Omzet’ ‘Kosten’ ‘Marge’ ‘Rendement’ ‘Upselling’ ‘Crossselling’ ‘ Verkoop’ ‘Gemiddelde besteding’ ‘Arbeidsproductiviteit’ ‘Personeelskosten’ ‘Duur’ en ‘Onderaan de streep’. Stuk voor stuk woorden die de mensen op de vloer niet meer kunnen horen, je ziet ze soms verkrampen als ze de riedel voor de zoveelste keer horen langskomen. Ze kunnen en willen er helemaal niks mee. Ondernemers lijken soms ondernemers te willen maken van iedere medewerker…

Beleving, sfeer en mooie producten

Horecamensen houden van woorden als ‘Gast’ ‘Beleving’ ‘Sfeer’ ‘Mooie producten’ ‘Smaak’ ‘Bereiding’ ‘Samenwerken’ ‘Verbeteren’ ‘Leren’ ‘Wat extra’s doen’ ‘Samen’. En telkens wanneer ze zich hier op concentreren is er altijd wel een ondernemer in de buurt om daar dan gelijk het kostenplaatje even bij uit te rekenen. Dat demotiveert meer dan jij je ooit zal kunnen voorstellen, beste ondernemer! En bovendien: Wat je wilt zeggen komt helemaal niet over. Bij hen draait namelijk (gelukkig) niet alles om geld.

Ik werkte ooit in de afwas waar een grote lijst hing met foto’s van alle borden en schalen en de bijbehorende inkoopprijs erbij. Grote letters erboven: AFWASSERS OPGELET, ZO DUUR ZIJN DE SPULLEN DIE JULLIE IN JE HANDEN HEBBEN!! Ik stond iedere keer trillend te werken in de angst dat ik iets kapot zou maken en dat gebeurde daardoor alleen maar vaker. Ik hield het snel voor gezien.

Zakelijk en uitvoering

Ik zie het zo: De ondernemer is verantwoordelijk voor de zakelijke kant van het verhaal en zou in staat moeten zijn de ondernemersdoelen door te vertalen naar de vloer. Dus niet praten over omzet  maar over focus op service en gastvrijheid, dat leidt namelijk vanzelf tot omzet en verkoop. Niet praten over arbeidsproductiviteit en een hogere besteding per gast maar over het centraal stellen van gasten en beleving en weet je, veel werkplezier en een goede sfeer verminderen personeelsverzuim en dus kosten.

Beste ondernemer, stop in 2019 nou met de hele dag praten over geld en je ondernemers en financiële doelen maar vertaal het naar waar ons vak eigenlijk over gaat. Dat leidt veel effectiever tot de gewenste resultaten.

Om over na te denken: Wanneer een gewenst resultaat het doel is, dan kijk je vaak naar een lelijke, berekenende  wedstrijd. Wanneer geweldig voetbal het doel is, dan heeft iedereen een geweldige tijd, ontstaat er een team en word je lachend kampioen!

Wouter werkt als coach en trainer van Horecaondernemers én hun teams. Zijn Misset Horeca columns voor ondernemers zijn gebundeld in het nieuwe boekje: Helemaal Goed! Zijn visie op moderne horeca voor medewerkers in de bediening staat in het nieuwe boek: Help…! Ik heb een (bij)baan in de horeca. Alles wat je moet weten over werken in de bediening van een modern horecabedrijf. Beide boeken zijn in voordeelpakketten te koop op www.horecabo.nl Daar zijn ook de Horeca KerstPakketten te koop die op dit moment de horeca veroveren. Welkom!

 

 

 

 

Deel →

U zoekt oplossingen voor uw gastvrijheid vraagstukken?

Neem contact op met Wouter Verkerk van Verkerk Bartstra