Een gast is soms net een mens, en heeft er dus begrip voor dat je serviceniveau is aangepast op de omstandigheden. Dàt er al de moeite is genomen koffie te regelen midden in het bos in een korte pauze tijdens een herfstwandeling, is fantastisch! Niemand zal zeuren dat er geen espressomachine is, laat staan dat mensen zullen vragen om een Latte Machiato. Filterkoffie uit een thermosfles is op deze locatie pure verwennerij!

Een terras midden in Amsterdam, met heel veel tafeltjes op een steile brug over een van de mooiste grachten van de stad, waar de bediening voor ze je tafel bereikt niet alleen een straat oversteekt, maar ook die steile brug beklimt. Bovendien hoort het terras niet bij een heel grote zaak.  Daar verwacht ik als gast dus iets anders dan op een klein terrasje bij een luxe restaurant en ben ik al blij als de medewerker de hindernisbaan naar mijn tafel zonder kleerscheuren volbrengt.  Gasten gaan hier zitten voor de zon en de unieke locatie, niet voor het verfijnde horecaconcept.

Maar zoals je merkt aan de temperaturen  is het volgende seizoen inmiddels al weer even bezig en zijn de terrassen opgeruimd. En dat betekent dat het kleine cafeetje nu niet meer wordt geholpen door de zon en de bijzondere terraslocatie. Gasten zijn niet meer zo vergevingsgezind, en waarom zouden ze? Toch merkte ik hier in deze specifieke zaak afgelopen zaterdag dat de bedrijfsvoering nog helemaal is ingericht op het grote terras. Een haast bizarre ervaring, om in een klein cafeetje met weinig gasten een ‘vol terras behandeling’ te krijgen.

Een vol terras behandeling? Klein assortiment, ‘makkelijke’ gerechten, goedkoop glaswerk en servies, sausjes in disposable bakjes, grote lelijke debarrasseer-kratten waar vuil servies lekker hard in wordt gesmeten, koffiemachine niet tussendoor schoonmaken (een grote klomp aangekoekt melkschuim aan het stoompijpje) en vooral heel hard rennen door de zaak en op ‘lastige vragen’ standaard Nee antwoorden. En dat allemaal zonder een tafel op de brug in de zon, maar in een slecht onderhouden café zonder sfeer.

Dit soort zaken doet er goed aan om in de wintermaanden te genieten van een welverdiende vakantie. Of, wakker worden en heel goed nadenken over een goede winteraanpak. Dan hoef je ook niet in aanwezigheid van je gasten zo te klagen over hoe rustig het is…

 

 

Gelabeld met → 
Deel →
Twitter @wouterverkerk

U zoekt oplossingen voor uw gastvrijheid vraagstukken?

Neem contact op met Wouter Verkerk van Verkerk Bartstra