Vooraf betalen met kerst, natuurlijk!

Ook dit jaar zal je tussen 23 december en 27 december weer horecaondernemers horen over de no-shows en de last-minute-cancels met kerst. Anderen zullen zich hardop afvragen waarom ze eigenlijk opengaan met de feestdagen omdat je maar moeilijk iets kan verdienen en weer anderen tellen lachend hun geld en hoor je niet…

Deze week in het nieuws: ‘Veel restaurants al volgeboekt met kerst!’ Ander nieuwsbericht: ‘Restaurants koken deze kerst… bij jou thuis!’ Er is dus volop vraag vanuit de gast en er worden volop nieuwe initiatieven ontplooid. Juist met kerst is er ook een hoop te doen wat je anders misschien niet ze snel durft of zou doen.

De afgelopen jaren kwam ik aantal voorbeelden tegen. Een overzicht:

  • ‘Om uw reservering te bevestigen ontvangen wij uw aanbetaling van €75,00 per persoon graag voor 10 december. Mocht u onverhoopt moeten afzeggen of wijzigen dan kan dat voor 18 december kosteloos. Binnen enkele minuten ontvangt u van ons een betaallink, dankuwel!’
  • ‘Goedemiddag, u heeft bij ons gereserveerd met kerst, we kijken er naar uit! Zou u het misschien leuk vinden om de avond feestelijk te beginnen en wij een koeler met een fles champagne op tafel voor u klaar zetten?’
  • ‘Goedemiddag, leuk dat u bij ons komt deze kerst! Via onderstaande link kunt u uw reservering extra persoonlijk maken door alvast een wijnkeuze te maken of bijvoorbeeld via onze partners gebruik te maken van onze taxi- of cadeau service.’
  • ‘Met kerst hanteren wij een bestedingsdrempel van €75,00 per persoon, wij rekenen op uw begrip!’
  • ‘Wist u dat de wijnen die wij vanavond hebben geschonken tegen een vriendenprijs in onze webshop te koop zijn? Wanneer u dat makkelijk vind kunt u de bestelling ook altijd aan ons doorgeven!’
  • ‘U zult ons nooit in actieweken zien langskomen en u kunt bij ons ook geen zegeltjes sparen. Maar als dank voor uw reservering met kerst ontvangen al onze gasten (en al uw gasten) een gouden enveloppe met een cheque die recht geeft op 30% korting op de hele rekening bij een volgend bezoek in januari of februari!’

Kijk nu op Horecabo! Black Friday is daar al een beetje begonnen!

Wouter Verkerk is een van de meest gevraagde sprekers op het gebied van Horeca en Gastvrijheid en begeleidt Horecaondernemers en hun teams door heel Nederland.
Wouter schrijft columns, blogs en boeken over gastvrijheid. Hij ontwikkelde diverse gastvrijheidsmodellen zoals het '12 stappen gastcontactplan' en is grondlegger van "Signature Hospitality".
Wouter schrijft onafhankelijk en wanneer er een commerciële relatie bestaat tussen Wouter en zijn onderwerp dan vermeldt hij dat. Wouter is BrandAmbassador van zijn eigen bedrijven en van Nobel Drinks, Bidfood, Horeko, Eyes for Details, Grootkeuken.nl, Boonstra Wijnen, Unitouch, The Branding Club, Chocomel, Orderli, Smit's Delicious en De Schone Zaak.
Bestel boeken van Wouter Verkerk op Horecabo.nl.