Vrijdag wordt de horeca ontmaskerd!

Vrijdag zijn we er van af, dan wordt de horeca ontmaskerd! Dan behoren de mondmaskers voorlopig tot het verleden en dat zal een week later eigenlijk voor alle coronamaatregelen gelden. Niet alleen zijn we dan van alle irritante dingen af maar ook meteen van de TVL steun, de lage rente, de uitgestelde belasting, de overzichtelijke inkoopprijzen en het begrip van gasten voor de moeilijke tijd voor de branche. De maskers vallen af. Letterlijk maar dus ook figuurlijk.

De echte test start nu

Als de branche zich straks niet meer kan verschuilen achter haar ‘maskers’, zal blijken wat er in de afgelopen twee jaar werkelijk allemaal is aangericht. Veel ondernemers zijn niet ongeschonden uit de strijd gekomen en realiseren zich nu nog onvoldoende dat dit niet het einde van de tunnel is maar de startstreep van de werkelijke test: Zonder hulp je bedrijf weer aan het draaien krijgen in een landschap dat weldegelijk is veranderd. De ketens (en dus de concurrentie) groeiden door, de medewerkers zijn veel moeilijker te vinden en de prijzen rijzen de pan uit. Toepasbare technologieën zijn twee jaar verder in ontwikkeling en de serviceafhankelijkheid van gasten nam alleen maar toe.

De verschillen tussen horecabedrijven zullen pijnlijk zichtbaar worden, je loopt als klein bedrijf het levensgrote risico vermorzeld te worden maar dat hoeft natuurlijk niet. Zoals altijd in of na een crisis zie je dat relatief nieuwe ondernemers staan te popelen om ongelooflijk veel gas te geven. Zij weten niet wat meer ervaren ondernemers bedoelen met ‘vroeger’ voor hen geldt alleen maar ‘nu’. Die mindset zal bepalend zijn en precies die mindset hoeft natuurlijk niet exclusief voorbehouden te zijn voor nieuwe ondernemers.

Nieuwe horeca

De stroming ‘nieuwe horeca’ kenmerkt zich door professionaliteit, een uitstekend functionerende backoffice en een ‘voorkant’ waar niets aan het toeval wordt overgelaten. Ik schreef er eerder een lange blog over onder de noemer moderne horeca. Er ontstaan veel nieuwe samenwerkingen tussen zelfstandige bedrijven om gezamenlijk dingen op te pakken en zo een alternatief te vormen voor de ‘hoofdkantoren’ van ketens. Payrollers, groothandels, lokale afdelingen van KHN.

Ondernemers die leren van andere ondernemers, concepten die door ontwikkelen en overzichtelijke rapportages die je in staat stellen op tijd aan de knoppen van je onderneming te draaien. Het zijn de noodzakelijke ontwikkelingen om de komende jaren te overleven en als een van de winnaars over te blijven. Ondernemers zijn met hun managers welkom op Ameland tijdens de Eilandsessies op 14&15 maart, of 28&29 maart. Daar trappen we het seizoen af, presenteer ik de belangrijkste trends en ga je naar huis met een hoofd vol tips & tricks om er een geweldig seizoen van te maken!

Sinds januari 2022 verstuur ik iedere maand een doos vol inspiratie, handvatten, voorbeelden en methodes om mee vooruit te gaan. Via deze link kan je een abonnement afsluiten.

Volg me op instagram voor horeca-updates, schrijf je in voor mijn nieuwsbrief.

Wouter Verkerk is een van de meest gevraagde sprekers op het gebied van Horeca en Gastvrijheid en begeleidt Horecaondernemers en hun teams door heel Nederland.
Wouter schrijft columns, blogs en boeken over gastvrijheid. Hij ontwikkelde diverse gastvrijheidsmodellen zoals het '12 stappen gastcontactplan' en is grondlegger van "Signature Hospitality".
Wouter schrijft onafhankelijk en wanneer er een commerciële relatie bestaat tussen Wouter en zijn onderwerp dan vermeldt hij dat. Wouter is BrandAmbassador van zijn eigen bedrijven en van Nobel Drinks, Bidfood, Horeko, Eyes for Details, Grootkeuken.nl, Boonstra Wijnen en Unitouch.