‘Waar had ik mijn plezier ook alweer opgeborgen?’

Voor sommige ondernemers is het nog altijd een wat onwerkelijk gevoel. Wat er in de afgelopen twee jaar is gebeurd krijgt maar moeizaam een plekje, laat staan dat het altijd lukt weer te genieten. En bovendien, met de stijgende inkoopprijzen en het aanhoudende personeelstekort is dat een opgave van jewelste. Op de beurs in Leeuwarden gisteren liep ik een bekende ondernemer tegen het lijf. Ik vroeg hoe het ging. ‘Ja ik denk wel goed, ik weet het eigenlijk niet. Ik ben een beetje aan het zoeken waar ik mijn plezier ook alweer had opgeborgen…’

Traumatische ervaring

Voor veel ondernemers voelen de afgelopen jaren aan als een traumatische gebeurtenis. Het is echt niet soft om te veronderstellen dat de verwerking daarvan naast tijd ook zorg nodig heeft. Begeleiding zoeken die je helpt bij het weer opbouwen van je zaak en voor de zaak en jouzelf koers te vinden voor de komende periode is geen slecht idee. En voor je denkt, ‘die Wouter probeert zichzelf in de etalage te zetten’, haal ik je gelijk uit de droom. Ik heb het druk genoeg. En bovendien is het vaak ook fijn om te sparren met iemand die jou en je bedrijf al kent. Een andere ondernemer, de buurvrouw of juist wel een (ondernemers)coach.

Zoals eerder op deze plek omschreven: Het einde van de achterliggende coronaperiode was geen finish maar een startstreep. Veel nieuwe ondernemers laten met hun energie en enthousiasme zien waar de lat wordt gelegd voor de komende tijd. Hoog. Maar dat kan alleen als je zelf lekker in je vel zit, overzicht bewaart en ook zorgt dat de boog niet altijd onder hoogspanning staat.

Bekijk het eens van de andere kant

Ik was met een paar ondernemers op pad en een van hen vertelde bezorgd over de tijd, frustratie en wanhoop die hij had besteed aan het niet volkrijgen van zijn rooster met Koningsdag. Niemand wilde, kon of was bereid zich tegen de hoofdprijs te laten omkopen om toch te komen werken. Hij was ten einde raad. ‘Waarom wil je eigenlijk zo graag open die dag?’ Een andere ondernemer hielp hem anders naar de zaak te kijken. ‘De tijd die je nu alleen al in dat rooster hebt gestoken verdien je niet meer terug en het is ook niet zo dat mensen op Koningsdag uren bij je op het terras gaan zitten lunchen. Volgens mij is jouw zaak helemaal niet zo geschikt om die dag open te gaan en volgens mij ga je ook echt niet de wereld verdienen die dag. Ik zou lekker dicht gaan!’

Tien minuten later was de kogel door de kerk. De tent ging dicht op Koningsdag en de ondernemer was een ander mens; een last van zijn schouders en de zon begon weer een beetje te schijnen. Wat niet kan, dat kan niet. We weten inmiddels maar al te goed dat er heel veel ergere dingen bestaan dan een dag dicht. Weer tien minuten later was de stemming helemaal opperbest. Hij was gelijk gaan appen en had al een afspraak met een paar vrienden om weer eens ouderwets samen op pad te gaan met Koningsdag. ‘De laatste keer dat dit gebeurde kan ik me niet herinneren, ik moest altijd werken op die dag! O man, ik heb er echt zin in!’

Bestel op www.horecabo.nl horeca-inspiratie! en Volg me op Instagram!

Wouter Verkerk is een van de meest gevraagde sprekers op het gebied van Horeca en Gastvrijheid en begeleidt Horecaondernemers en hun teams door heel Nederland.
Wouter schrijft columns, blogs en boeken over gastvrijheid. Hij ontwikkelde diverse gastvrijheidsmodellen zoals het '12 stappen gastcontactplan' en is grondlegger van "Signature Hospitality".
Wouter schrijft onafhankelijk en wanneer er een commerciële relatie bestaat tussen Wouter en zijn onderwerp dan vermeldt hij dat. Wouter is BrandAmbassador van zijn eigen bedrijven en van Nobel Drinks, Bidfood, Horeko, Eyes for Details, Grootkeuken.nl, Boonstra Wijnen en Unitouch.