Waarom energietoeslag eerlijk is in de horeca

‘Kijk Wouter, ik kan mijn biertje op een gegeven moment wel zes euro maken, maar weet je wat de ellende is? Mensen gaan er zo akelig weinig van drinken!’ De ondernemer die ik gisteren uitgebreid aan de telefoon had, heeft een punt. Dat je prijzen moet verhogen als alle kosten stijgen, dat is logisch. Maar als je energierekening stijgt van 6000 per maand naar 35000 in de maand, dan moet je er van uit gaan dat er op termijn een oplossing komt, dat we met iets tijdelijks te maken hebben. Daarom is het helemaal niet gek om tijdelijk per tafel een eenmalige toeslag van een paar euro te rekenen, afhankelijk van het aantal gasten aan die tafel in plaats van alle kosten in de consumpties weg te rekenen.

Gasten die veel drinken niet straffen

De man of vrouw aan de bar die zes fluitjes drinkt, betaalt zo ook niet een onredelijk deel van de energietoeslag ten opzichte van de gast die drie uur doet over een kopje thee. Ze betalen allebei evenveel toeslag voor de verwarming en de prijzen van de consumpties blijven enigszins te overzien.

Afgelopen zomer was in de Verenigde Staten ter voorbereiding op mijn boek ‘Wouter in Vegas’ dat op 1 december dit jaar verschijnt. Daar zag ik ondernemers stijgende kosten opvangen met een Venue Fee van 4 dollar per lunchgast en 6 dollar per dinergast. In een land waar alle prijzen al exclusief belasting en exclusief service charge vermeld staan, kan dat er ook nog wel bij. Toch verwacht ik niet dat het in Nederland lang duurt voor het op veel plekken ook zo zal zijn.

Zonder zaalhuur heeft het geen zin

Een ander voorbeeld van de gevolgen van deze ontwikkeling, hoorde ik over een aanvraag voor een partij eind oktober, op een dag dat een zaak normaal is gesloten. De medewerker had een mooi menu voorgesteld met bijpassende wijnen. Een groepje van 20 man, dat zou een mooie omzet opleveren rekende hij me voor. Hij was echter vergeten dat de kosten voor energie die avond helemaal uit dit clubje moeten komen en dat deze niet mede worden gedragen door de andere gasten die er immers niet zullen zijn. De gasten zouden er rond zeven in de avond zijn, dat betekent in zijn geval dat hij vanaf drie uur in de middag vol moet stoken om de zaak warm te krijgen. Achter op een bierviltje rekenden we samen snel uit dat hij blij mag zijn als de avond niet al te duur wordt. Hij had zeker €750 euro zaalhuur moeten rekenen om er dan ook maar een klein beetje geld aan te verdienen.

De tijden veranderen, afwachten is niet langer een optie. Offertes voor partijtjes die er vorig jaar ook waren zullen minimaal 20% hoger gaan uitvallen. Copy paste kan niemand zich meer permitteren en zonder voorbehouden offertes en voorstellen uitbrengen is levensgevaarlijk.

Maak de transitie naar moderne horeca. In mijn nieuwe boek Moderne Horeca beschrijf ik methodiek, voorbeelden en ‘huiswerk’ om je te helpen de transitie te maken naar moderne horeca. Je bestelt het boek hier!

In combinatie met mijn nieuwe boek bestel je nu een proefeditie van de inspiratiebox voor maar €25,00!

Sinds januari 2022 verstuur ik iedere maand een doos vol inspiratie, handvatten, voorbeelden en methodes om mee vooruit te gaan. Via deze link kan je een abonnement afsluiten.

Volg me op instagram voor horeca-updates, schrijf je in voor mijn nieuwsbrief

Wouter Verkerk is een van de meest gevraagde sprekers op het gebied van Horeca en Gastvrijheid en begeleidt Horecaondernemers en hun teams door heel Nederland.
Wouter schrijft columns, blogs en boeken over gastvrijheid. Hij ontwikkelde diverse gastvrijheidsmodellen zoals het '12 stappen gastcontactplan' en is grondlegger van "Signature Hospitality".
Wouter schrijft onafhankelijk en wanneer er een commerciële relatie bestaat tussen Wouter en zijn onderwerp dan vermeldt hij dat. Wouter is BrandAmbassador van zijn eigen bedrijven en van Nobel Drinks, Bidfood, Horeko, Eyes for Details, Grootkeuken.nl, Boonstra Wijnen en Unitouch.