Horecamensen die zelf in een restaurant komen snappen hoe het werkt. Dat begint al als ze binnenkomen. ‘Hoi, heb je nog plek voor een viertje? We hebben niet gereserveerd dus als je geen plaats hebt snappen we dat natuurlijk!’ Als ze zitten vragen ze nog voor de bediening aan tafel is alvast aan hun tafelgenoten wat ze willen drinken, en bij het debarrasseren geven ze je alles aan. Horecamensen denken met je mee en tippen als de beste!

Horecamensen denken altijd met je mee!

Hun tafelgenoten zonder ervaring worden vaak even opgevoed als ze iets doen wat irritant of onhandig is voor de bediening, en heel moeilijk zullen ze het je niet maken. Of dan misschien als ze het zoveelste allerlaatste rondje willen bestellen!

Als je tijdens een feestje wil weten of er onder de gasten ook horecamensen aanwezig zijn, hoef je alleen maar te kijken wat er gebeurt als iemand er langs wil met een grote schaal hapjes of drankjes. Je zal merken dat er maar een klein groepje aan de kant gaat staan om ruimte te maken. De horecamensen!

Gasten zien het niet…

Dat anderen gewoon blijven staan wil overigens niet zeggen dat ze niet willen helpen hoor, het komt gewoon niet in ze op. Mensen die nooit in de horeca hebben gewerkt zien dat gewoon niet. Ze staan meestal heel goed bedoeld, volkomen in de weg. Je weet wat de favoriete plek is van gasten in een café? Precies, dat stukje bar waar jij steeds langs moet! Maar als anderen maar niet zien wat jij wel ziet, is dat niet stom van hen, maar juist te gek aan jezelf!

Nooit met lege handen…

Horecamensen zijn mensen die geleerd hebben eerst aan anderen te denken en dan pas aan zichzelf. Dat is na verloop van tijd zo vanzelfsprekend voor ze, dat ze zich gaan verbazen over mensen die dat niet doen. De meeste gasten kijken namelijk niet verder dan hun eigen tafel en hun eigen bord, die zien het grotere plaatje niet. Horecamensen worden vanaf hun eerste dag juist getraind vooral eerst aan de ander te denken. ‘Nooit met lege handen…’ ‘ Gasten hebben altijd voorrang…’ ‘Eerst de klant, dan het klusje…’

Sommige gasten denken het wel te zien maar doen dan juist precies wat ze niet moeten doen. Ze ‘helpen’ je en bereiken precies het tegenovergestelde met hun gestapelde borden en die zelf van het plateau geplukte cappuccino. Je kon je nog net schrap zetten toen ze zei: ‘Ik help je, ik pak ‘m zelf wel even!’

Niet iedereen kan een held zijn…

Horecamensen hebben de plezierige eigenschap altijd eerst aan andere mensen te denken, voor andere mensen ligt dat nou eenmaal anders. Of zoals in dat liedje: ‘ Niet iedereen kan een held zijn, er moeten ook mensen gered!’ Horecamensen te gast in je restaurant? Dat wordt echt een leuke avond! Je bent waarschijnlijk alleen niet lekker vroeg klaar. Cheers!

 

Bestel nu de boeken van Wouter Verkerk op horecabo.nl Bijvoorbeeld de horecadeal: 3 boeken en de horecakalender 2018 voor maar €34,50 

 

Deel →
  • Kameroudste

    Wat jammer dat zoveel van die hierboven beschreven “horecamensen” werkloos thuis zitten terwijl een bataljon horken 1e klas hun plek in de horeca heeft ingenomen. “Eerst de klant dan het klusje”? “Gasten hebben altijd voorrang”? Schrijver van het stuk komt maar weinig in horecagelegenheden, denk ik.

    Aan de kant gaan staan als er iemand langs moet met dienbladen vol voedsel of drank? Ja, dat doe ik dus. Dat heet je bewust zijn van je omgeving, oog voor situaties en andere mensen om je heen. Maar ik werk niet in de horeca. Ik heb wel heel veel winkelpersoneel opgeleid, en ik verzeker je dat mijn handen soms jeuken als ik in een restaurant ben. Wát een desinteresse, wát een gebrek aan gastvrijheid…

    Wouter Verkerk zou eigenlijk helemaal geen tijd moeten hebben om dit soort onterecht juichende stukjes over die “leuke horecamensen” te schrijven. Hij heeft ontzettend veel te doen als trainer.

    • Myra

      Nou nou, kameroudste. Wat een ontzettend negatieve reactie. Als je in de horeca zou werken, zou je weten dat er niet zo veel mensen zijn die zo bewust van hun omgeving zijn als jij. Zeg maar gerust: extreem weinig!
      Ik vraag me oprecht af in wat voor horeca zaken jij dan komt want ik heb zelf over het algemeen hele goede ervaringen als ik andere horeca zaken bezoek. (Wat ik met regelmaat doe) Ik werk zelf ook met heel erg veel liefde en passie in een lunchroom, restaurant en kroeg dus ik kan zelf ook kritisch zijn wat dat aan gaat. Kritisch met respect voor het vak en de mensen die het uitoefenen.
      Wouter Verkerk heeft hartstikke gelijk met het schrijven van dit stuk over horeca mensen. De horeca mensen die jij omschrijft zijn dan misschien geen horeca mensen en hebben het niet in zich. Ook dat kan gebeuren. Blijf de pareltjes er uit zoeken. Ze zijn er in overvloed. :)

    • Wouter Verkerk

      Dag Kameroudste,

      Dank voor je reactie. Zoals je merkt heb ik best wel even tijd om te schrijven en ook gewoon te reageren op berichten, hoewel ik je gelijk moet geven in je constatering dat er veel te doen is! Gelukkig ben ik ook druk met hele leuke teams door heel Nederland.

      Ik kom in meer dan vierhonderd bedrijven per jaar en kom daar bijna altijd fantastische mensen tegen. Ook zie ik daar vaak jonge mensen die best nog wel wat hulp kunnen gebruiken in het perfectioneren van het vak, maar dat ligt natuurlijk niet aan de ‘horken’ en veel meer aan de manager die sturing zou moeten geven.

      Je laatste zin spreekt me niet zo aan; waarom zou ik niet over leuke mensen mogen schrijven terwijl er ook minder leuke mensen zijn!? Een beetje vrolijker en positiever Kameroudste! Dat zou je als horecamens goed doen!

      Hartelijke groet en goed weekend!

      Wouter Verkerk

      • Linda

        Amen!

Twitter @wouterverkerk

U zoekt oplossingen voor uw gastvrijheid vraagstukken?

Neem contact op met Wouter Verkerk van Verkerk Bartstra