Horecamensen die zelf in een restaurant komen snappen hoe het werkt. Dat begint al als ze binnenkomen. ‘Hoi, heb je nog plek voor een viertje? We hebben niet gereserveerd dus als je geen plaats hebt snappen we dat natuurlijk!’ Als ze zitten vragen ze nog voor de bediening aan tafel is alvast aan hun tafelgenoten wat ze willen drinken, en bij het debarrasseren geven ze je alles aan. Horecamensen denken met je mee en tippen als de beste!

Horecamensen denken altijd met je mee!

Hun tafelgenoten zonder ervaring worden vaak even opgevoed als ze iets doen wat irritant of onhandig is voor de bediening, en heel moeilijk zullen ze het je niet maken. Of dan misschien als ze het zoveelste allerlaatste rondje willen bestellen!

Als je tijdens een feestje wil weten of er onder de gasten ook horecamensen aanwezig zijn, hoef je alleen maar te kijken wat er gebeurt als iemand er langs wil met een grote schaal hapjes of drankjes. Je zal merken dat er maar een klein groepje aan de kant gaat staan om ruimte te maken. De horecamensen!

Gasten zien het niet…

Dat anderen gewoon blijven staan wil overigens niet zeggen dat ze niet willen helpen hoor, het komt gewoon niet in ze op. Mensen die nooit in de horeca hebben gewerkt zien dat gewoon niet. Ze staan meestal heel goed bedoeld, volkomen in de weg. Je weet wat de favoriete plek is van gasten in een café? Precies, dat stukje bar waar jij steeds langs moet! Maar als anderen maar niet zien wat jij wel ziet, is dat niet stom van hen, maar juist te gek aan jezelf!

Nooit met lege handen…

Horecamensen zijn mensen die geleerd hebben eerst aan anderen te denken en dan pas aan zichzelf. Dat is na verloop van tijd zo vanzelfsprekend voor ze, dat ze zich gaan verbazen over mensen die dat niet doen. De meeste gasten kijken namelijk niet verder dan hun eigen tafel en hun eigen bord, die zien het grotere plaatje niet. Horecamensen worden vanaf hun eerste dag juist getraind vooral eerst aan de ander te denken. ‘Nooit met lege handen…’ ‘ Gasten hebben altijd voorrang…’ ‘Eerst de klant, dan het klusje…’

Sommige gasten denken het wel te zien maar doen dan juist precies wat ze niet moeten doen. Ze ‘helpen’ je en bereiken precies het tegenovergestelde met hun gestapelde borden en die zelf van het plateau geplukte cappuccino. Je kon je nog net schrap zetten toen ze zei: ‘Ik help je, ik pak ‘m zelf wel even!’

Niet iedereen kan een held zijn…

Horecamensen hebben de plezierige eigenschap altijd eerst aan andere mensen te denken, voor andere mensen ligt dat nou eenmaal anders. Of zoals in dat liedje: ‘ Niet iedereen kan een held zijn, er moeten ook mensen gered!’ Horecamensen te gast in je restaurant? Dat wordt echt een leuke avond! Je bent waarschijnlijk alleen niet lekker vroeg klaar. Cheers!

 

Bestel nu de boeken van Wouter Verkerk op horecabo.nl Bijvoorbeeld de horecadeal: 3 boeken en de horecakalender 2018 voor maar €34,50 

 

Deel →

U zoekt oplossingen voor uw gastvrijheid vraagstukken?

Neem contact op met Wouter Verkerk van Verkerk Bartstra