Manon had best leuke collega’s bij Bistro het Plein, daar lag het niet aan. En weet je, ook het werk zelf vond Manon best leuk. Ze werkte in de bediening en had altijd gezellig contact met de klanten. ‘KLANTEN?? GASTEN!!! HOEREN HEBBEN KLANTEN, JE BENT TOCH GEEN HOER?!’ bulderde het in haar hoofd nog na. De eigenaar van het bedrijf, Peter, had wel meer van die aanvallen als je iets verkeerds zei en gek genoeg: daar viel voor Manon nog wel mee te leven, als dat alles was…

Eerder beginnen

Als Manon moest werken gebeurde het zelden dat ze ook echt begon op het moment dat ze op het rooster stond. Ze werd altijd wel even gebeld: later beginnen, eerder beginnen, helemaal niet beginnen, misschien later nodig, druk…. Als ze dan opnam kwam Peter direct ter zake: ‘Je moet eerder beginnen, zo snel mogelijk! Het is hier stervensdruk en Simone is te laat…’ tuut, tuut, tuut. ‘Ook goedemorgen’ dacht Manon dan, en haaste zich naar douche en kledingkast. Als ze dan binnen kwam rennen werd ze als volgt begroet: ‘Ben je daar dan eindelijk, nou is het al niet meer druk. Kom over drie uur maar terug!’

Groepsapp

Ondertussen werd ze buiten werktijd via de groepsapp onophoudelijk op de hoogte gehouden van alles wat er gebeurde. Soms wel 80 berichten per dag over alles wat op, stuk, bijna over datum, volgende keer beter of fout was. Peter ging er gewoon van uit dat iedereen alles altijd las. ‘ Heb je dat niet gelezen dan? We hebben niet voor niks een groepsapp!’

Bij de personeelsingang hield ze altijd even haar adem in: Rookgordijn! Omkleden moest in ‘het hok’ zoals iedereen deze opslag-was-ruimte noemde. Hier stonk het nog wel erger dan in de rook. Vuile kleren, koksdoeken en stinkende schoenen gecombineerd met een gebrek aan ventilatie en de warmte van de droger… Niet te doen.

Ultra korte briefing

Vaak was de instructie van Peter bij het begin van een dienst beknopt: ‘Jij staat links.’Na een week of zes had ze zichzelf de meeste dingen aangeleerd, wist ze een beetje hoe en wat. Ze had veel afgekeken en gevraagd aan Simone, die werkte hier al langer maar was op zoek naar iets anders. Dat snapte Manon wel. Simone en Peter waren als water en vuur, dat zorgde voor een nare werksfeer op dagen dat ze er allebei waren.

Als een klant, ehhm, gast iets vroeg wat Manon niet wist, voelde ze al een uitbrander van Peter aankomen. Als ze iets aan hem vroeg gaf hij nooit meteen antwoord maar vertelde hij er altijd bij dat zij dit allang had moeten weten en dat horecamensen in zijn tijd van een heel ander niveau waren. Steeds vaker vroeg ze zich af wat ze hier nog deed.

Zuipen kansloos

Personeelseten was smerig, rooster onbetrouwbaar, salarisstrook nog nooit gezien, fooi werd mee gerommeld, niemand had haar ingewerkt, personeelstoilet horror, ze stond niet achter de kwaliteit van het eten en ze vond al dat zuipen na werktijd kansloos.

Manon heeft het uiteindelijk negen weken uitgehouden bij het Plein. Ze heeft gek genoeg heel veel geleerd. Ze weet zeker dat ze nooit meer een baan wilt waarin ze zich niet gewaardeerd voelt. Dat heeft ze Peter ook verteld toen ze opzegde. Peter snapte er niks van: ‘Niet gewaardeerd? Nou maak je het wel heel bont! Iedere dag krijg je na werk drie, vier drankjes wat je maar wilt en twee keer per jaar een knallend personeelsfeest, noem dat maar geen waardering! Dat krijg je niet overal.’ Manon wilde nog zeggen: ‘Maar dat wil ik ook helemaal niet…’  Ze gaf hem in plaats daarvan maar een hand.

 

Bistro het plein, Peter, Manon en Simone zijn gefingeerde namen. 

Naschrift 15 februari:

Zoals het er in het bedrijf van Peter aantoe gaat, dat is natuurlijk niet representatief voor ieder horecabedrijf. En dat Manon misschien wel niet zo geschikt is voor horeca, dat zou ook best kunnen. Uit heel veel reacties op deze blog bleek echter dat de beschreven situatie vaak erg herkenbaar is. Uit eigen ervaringen en observaties weet ik dat ook, sterker nog: alleen de namen zijn in bovenstaand stukje aangepast.

 

Bestel NU de boeken van Wouter Verkerk met korting op www.horecabo.nl 

Deel →
Twitter @wouterverkerk

U zoekt oplossingen voor uw gastvrijheid vraagstukken?

Neem contact op met Wouter Verkerk van Verkerk Bartstra