We worden een jaar teruggeworpen in de tijd. Net als vorig jaar vraagt half horeca-Nederland zich af wat ze aanmoet met kerst. Er bestaat immers een heel kleine kans dat de huidige maatregelen, die aanvankelijk maar drie weken zouden duren, niet worden verlengd. Maar eigenlijk weten we allemaal wel beter; als de horeca ergens voor maart niet alsnog volledig moet sluiten, komen we er genadig van af.

Niet TEGEN maar vóór!

Energie moet juist nu de juiste kant op stromen. Boosheid, frustratie en recalcitrantie krijg je meestal als een boemerang terug. Het is soms echt lonend om naar iets te zoeken waar je vóór bent, in plaats van overal altijd maar TEGEN te zijn. Iedereen heeft in zijn omgeving een ondernemer die het ondanks alles wel voor de wind lijkt te gaan. Die investeert, die positivisme uitstraalt, innovatief is en steeds weer met een fijn antwoord komt als alles tegen lijkt te zitten. Ondernemers ook die hun eigen koers blijven varen en geen dubbele moraal hanteren.

Want waar ondernemers een paar jaar geleden nog schande spraken van medewerkers die een uitkering verkozen boven een baan in de horeca: ‘Ja sorry meneer, maar voor dat geld kan ik beter thuis blijven met mijn uitkering, dan verdien ik meer’ geldt die moraal ineens niet meer wanneer zij nu zelf voor een soortgelijke keuze worden gesteld. Een ondernemer schreef letterlijk op zijn Facebook: ‘Als we nu zouden opengaan zijn wij een dief van onze eigen portemonnee, dan krijgen we geen steun. Daarom verplaatsen we ons personeel naar ons andere bedrijf en gaan we daar vol inzetten op bezorging! Uiteraard zijn de lekkerste gerechten van beide restaurants verkrijgbaar!’

Ik ben boos dus ik fraudeer

Met andere woorden: Ik ben boos, teleurgesteld en verdrietig en daarom neem ik het recht te frauderen. Ik verplaats mijn personeel, ik verplaats mijn omzet, ik doe niet eens mijn best het te verhullen en betrek mijn gast in mijn overwegingen. ‘Beste gast, vind je ook dat mij veel onrecht wordt aangedaan? Doe je mee met mijn plan? Bestel je bij mij?’

Andere ondernemers gaan met hun medewerkers om de tafel en vergeten de kerstgedachte. ‘Wat dacht je ervan om even tijdelijk de helft van je salaris in te leveren in ruil voor wat extra vrije tijd?’ Een schaamteloze vraag waarna een ondernemer zich nooit meer mag afvragen waarom hij toch niet aan personeel kan komen. Het is de korte termijn en uitsluitend het eigen belang die boven komen drijven wanneer het bij hen tegenzit. Maar ook hier geldt: Alleen ga je misschien iets sneller, samen kom je veel verder. Of in dit verband beter: ‘Alleen verzuip je halverwege, samen haal je de overkant.’

Houd je rug recht!

Maar als antwoord op de vraag: ‘Wat doen we met kerst?’ Zou ik vooral graag willen antwoorden: ‘Op elkaar letten, elkaar vasthouden, je verantwoordelijkheid nemen, je rug recht houden en zorgen dat je te allen tijde, jezelf in de spiegel kan blijven aankijken.’

De afgelopen twee jaar hebben voor heel veel horecabedrijven in het teken gestaan van een transitie naar moderne horeca. Zij plukken nu al de vruchten van hun focus op service, het werken met een plan en goede communicatie. In 2022 verstuur ik iedere maand een doos vol inspiratie, handvatten, voorbeelden en methodes om weer vooruit te gaan. Via deze link kan je een abonnement afsluiten. Ps: in 2022 verschijnen er 3 nieuwe boeken, ook deze zullen worden opgenomen in de box!

Volg me op instagram voor horeca-updates, schrijf je in voor mijn nieuwsbrief.

Deel →
Twitter @wouterverkerk
  • Goed een jaar geleden zaten @wouterverkerk en ik ‘Horeca na corona’ te schrijven. Voor Horeca Info blikken we terug…

U zoekt oplossingen voor uw gastvrijheid vraagstukken?

Neem contact op met Wouter Verkerk van Verkerk Bartstra

Top