Uit hoeveel verschillende dranken heeft een gast in een gemiddeld modern horecabedrijf de keuze? Als je echt alles meetelt, hoeveel keuze is er dan wel niet? Samen met een team medewerkers van een hotel in de buurt van Apeldoorn werkten we aan hun nieuwe gastvrijheidsplan.

Een suggestie is gastvrij

Ik leg uit waarom ik het gastvrij (en dus niet opdringerig) vind om actief suggesties te doen aan gasten. Mijn redenatie: het is voor een gast onmogelijk een echt goede keuze te maken uit het enorme (grotendeels onbekende) assortiment en kiest daarom meestal voor het vertrouwde bekende drankje.

De uitdaging bij gasten die altijd ‘hetzelfde bekende’ bestellen, is dat het veel lastiger is hen te verrassen met je vakkennis, bijzondere smaken en unieke assortiment. Bovendien ligt marge op het bekende altijd onder druk. Onbewust vergelijken je gasten de prijs van een drankje toch met die in de supermarkt of slijterij.

Iron Balls

Wanneer je in het totale assortiment dranken alles meetelt, dan zijn er duizenden mogelijkheden. Met de algemene vraag ‘Wat wilt u drinken?’ weet je dus één ding zeker: de kans dat je gast spontaan de volgende bestelling aan je doorgeeft, is niet zo groot: ‘Voor mijn vrouw graag een Thaise gin (heb je Iron Balls?) met teruggekoelde jasmijnthee en voor mij een Negroni met een schilletje citroen, dank je.’

Van gieten naar genieten

De trend ‘Van gieten naar genieten’ zet wereldwijd door. Tegelijkertijd zien we steeds meer kleine (lokale) merken geweldige producten maken, maar de slagkracht ontberen die middels dure campagnes over het voetlicht te krijgen. Mensen drinken minder glazen maar er is enorm veel meer keuze, dat levert stress op. Veel gasten zijn letterlijk afhankelijk van de vakmannen en -vrouwen aan tafel of achter de bar. Als die dan niet pro-actief helpen, is de kans op ‘Weet je, doe dan maar gewoon een biertje en een wijntje’ levensgroot.

Je kunt nog zoveel unieks in huis hebben, je gasten moeten het wel weten. Écht goed je menukaart lezen, doet maar een enkeling. Je bent dus afhankelijk van (de afspraken met) je medewerkers, die de gasten bij de hand nemen door je assortimentsdoolhof.

Deze column staat in de Misset Horeca van deze week!

Bestel deze week voor je hele team het leukste, lekkerste en meest leerzame horeca kerstpakket van Nederland! Al vanaf €7,95 per pakket! verkrijgbaar op www.horecabo.nl

Deel →
Twitter @wouterverkerk

U zoekt oplossingen voor uw gastvrijheid vraagstukken?

Neem contact op met Wouter Verkerk van Verkerk Bartstra

Top