Een interessante wending in de toon van brancheorganisaties was vandaag te bespeuren in de dringende oproep van MKB voorman Vonhof aan zijn achterban: ‘Zorg dat u uw eigen protocollen weer strikt gaat volgen, zo helpt u de volgende lockdown te voorkomen’. Dat is nog eens andere koek dan de aanhoudende klaagzang uit Woerden. KHN vindt bijna alles wat de regering besluit namelijk belachelijk en onterecht. KHN houdt vol dat de horeca zich juist als beste leerling van de klas gedraagt en alles tip top in orde heeft, is daarom op voorhand tegen iedere nieuwe maatregel. 

Steeds krommere tenen

In de afgelopen week sprak ik verschillende horecaondernemers die met steeds krommere tenen kennis nemen van de publieke uitingen van de hardwerkende voormannen van hun branche. Ze bewonderen de inzet maar ergeren zich aan de negatieve, niet altijd constructieve en vooral niet motiverende wijze van opereren van hun belangenclub. Het zorgt voor een verslechterende moraal die juist wel een oppepper kan gebruiken. Sommigen zien in deze opstelling zelfs een legitimatie voor het negeren van de maatregelen door de horeca. Dát gaat mij te ver, iedereen is zelf verantwoordelijk immers. 

Triage, 1,5 meter, afstand houden

In de horeca is er best wel wat te bedenken wat niet goed gaat de laatste tijd. Van de 12 horecabedrijven in vier verschillende provincies die ik in de afgelopen 10 dagen bezocht, werd mij als gast 0 (nul) keer gevraagd of ik klachten had en of ziek was. In zes bedrijven werd me gevraagd de app in te vullen maar in alle gevallen werd ik niet gecontroleerd of ik dat ook echt deed. Bij 1 bedrijf kwam ik alleen binnen na het invullen van een briefje, daarna nam ik plaats aan een tafel die 30 cm van de volgende tafel stond.  In 1 bedrijf droeg men mondmaskers, in datzelfde bedrijf werd mij gevraagd of ik afstand op prijs zou stellen van de bediening. In 6 bedrijven werd de 1,5 meter regel vrijwel genegeerd. 

Juist nu moet de horeca ook haar verantwoordelijkheid nemen en weer strikt gaan naleven. liever een paar gasten minder dan helemaal geen gasten, liever een mondkapje dan een zaak op slot.

De ondernemers die het niet kunnen laten zich op tal van terreinen te manifesteren als activisten, enkelen zelfs als gekkies, en zich verongelijkt en volstrekt emotioneel laten leiden door hun gevoel van onrecht zouden in de komende tijd de boemerang weleens terug kunnen verwachten van de samenleving. Corona is niet weg, voorlopig niet. 

Omschakelen naar bezorgen?

Ondernemer Robert Elsendoorn zei het gisteren zo: ‘Ik houd er rekening mee dat Corona nog zeker 10 jaar een rol zal spelen in ons horecaleven en dat we in golven misschien nog wel zes keer te maken krijgen met al dan niet gedeeltelijke sluitingen. Ik stel mijn zaken daar op in, ik stel mijn team daar op in en ik stel mijzelf daar op in. Ik kan in een halve dag omschakelen naar de bezorgmodus, ik bouw verder aan relaties met mijn gasten en ik verbouw een van mijn zaken helemaal om met het terras als basis. Ik investeer en ik ga er vol tegenaan. Wat mijn persoonlijke mening is over Corona? Dat wil je niet weten en dat is ook helemaal niet relevant voor mijn keuzes als ondernemer!’

Bestel op www.horecabo.nl nu boeken over service en gastvrijheid voor scherpe prijzen!


Deel →
Twitter @wouterverkerk

U zoekt oplossingen voor uw gastvrijheid vraagstukken?

Neem contact op met Wouter Verkerk van Verkerk Bartstra

Top