Terwijl we druk bezig zijn met de heropening die stapje voor stapje doorzet, druppelt mijn mailbox vol met aankondigingen van nieuwe delivery menu’s van Singaporese restaurants. Zij zijn weer gesloten, voorlopig tot half juni. De besmettingen lopen daar op, alle restaurants moesten per direct weer sluiten. Het geeft aan hoe instabiel het allemaal nog altijd is en dat we, zeker wereldwijd, nog lang niet terug zijn bij het oude.  Eens te meer realiseer ik me, en al maak ik me daar misschien niet populair mee, hoe blij we mogen zijn dat we in Nederland leven en werken. Een van de sterkste, best georganiseerde, welvarendste en veiligste landen ter wereld.

Serre als terras

In Nederland mogen we sinds afgelopen week vanaf 06.00 uur in de ochtend tot 20.00 uur in de avond gebruik maken van buitenruimtes van de horeca. Er zijn regels en die worden vooralsnog zeer coulant gehandhaafd. Zolang ondernemers het niet al te bont maken zal dat zo blijven bij de dalende besmettingscijfers. Hier en daar wordt een oogje dichtgeknepen en een serre aangezien voor een terras. Ook is het begrip ‘huishouden’ rekbaar maar zijn gasten over het algemeen begripvol.

Er was (zoals bij steeds bij iedere maatregel of versoepeling) kritiek op de verruiming naar 06.00 uur in de ochtend. Sommige ondernemers dreven er de spot mee, konden er met het hoofd niet bij dat dit was verzonnen. Als ‘ludieke’ actie openden ze het terras in alle vroegte en serveerden er bitterballen en bier. Het is ze uiteraard gegund maar hotelondernemers die ik sprak waren juist heel blij met de mogelijkheid hun gasten eindelijk weer een alternatief te kunnen bieden voor ontbijten op hun kamer. Het geeft eens te meer aan dat sommige ondernemers niet in staat zijn verder te kijken dan hun eigen neus lang is en veel beter zijn in schreeuwen dan in luisteren.

Contouren van post corona samenleving

Langzaam zie je waar het heen gaat, gasten bepalen uiteindelijk zelf hoe veilig ze willen zijn en zoeken een plek uit die daar goed bij past. Sommige ondernemers maken van de eventuele mogelijkheid te kunnen kiezen voor ‘alleen geteste en gevaccineerde gasten’ een politiek statement en bezweren daar nooit aan mee te zullen werken. (‘Bij ons is iedereen welkom, ook zonder test of vaccin!’) Anderen zien juist een kans en bieden daar ook hun gastenkring een bepaalde zekerheid mee. (‘Wat fijn dat u weet dat al onze gasten zijn getest of gevaccineerd, dank voor uw medewerking!’) Daarmee worden de piketpalen geslagen voor de post-corona samenleving.

Steeds meer dringt het besef door dat we nu eenmaal (en wereldwijd) leven in coronatijd. Onzekerheid is haast een gegeven geworden. Komt het virus echt niet terug in de herfst? Was het echt de laatste lockdown die we in ons leven zullen meemaken? Zijn we er straks echt vanaf? En als het terugkomt, blijft de overheid dan een deel van het verlies bijpassen, of moeten we ons opmaken voor een nieuwe tijd met andere beginselen? De vraag stellen is ‘m beantwoorden.

Line-up horeca

In de ‘Terug naar de tekentafel-sessies’ die ik met ondernemers heb gehad in de afgelopen maanden zie ik een beeld waarin veel ondernemers rekening houden met blijvende veranderingen. Met een nieuw businessmodel dat ik ‘line-up horeca’ noem, omdat er iedere dag een totaal andere opstelling van het aanbod kan worden gepresenteerd.
Keuzes voor concept, assortiment, capaciteit en service niveau worden mega-dynamisch en kunnen bij wijze van spreken iedere dag op een andere manier worden afgestemd. (en dus ook meebewegen met eventuele veranderende maatregelen)

Corona is geen Nederlands probleem, en al helemaal geen Nederlands-Horecaprobleem. Wanneer je uitzoomt kan je niet anders dan concluderen dat er weinig landen zijn die het veel beter hebben gedaan in de afgelopen anderhalf jaar. Het feit dat het ons allemaal heeft geraakt, heeft gefrustreerd, heeft pijn gedaan en tot wanhoop heeft gedreven, doet daar niets aan af. Corona is niet langer het onderwerp, wij worden dat zelf weer. Weliswaar in een wereld die er op veel vlakken voorlopig niet meer uit zal zien als we ooit gewend waren.

Deel →
Twitter @wouterverkerk
  • Goed een jaar geleden zaten @wouterverkerk en ik ‘Horeca na corona’ te schrijven. Voor Horeca Info blikken we terug…

U zoekt oplossingen voor uw gastvrijheid vraagstukken?

Neem contact op met Wouter Verkerk van Verkerk Bartstra

Top