‘Hé Wouter, weet jij wel dat er heel veel horecaondernemers zijn die het nog helemaal niet zo goed doen? Die moeite hebben om hun eigen pensioentje bij elkaar te scharrelen en die helemaal niks merken van ‘de crisis die voorbij is?’ En weet je wel dat het ze gewoon helemaal niet lukt om hun medewerkers meer te betalen en dat zij nog altijd moeite hebben om hun hoofd boven water te houden?’

Het vergt veel om een goede ondernemer te zijn

Ja, dat weet ik. Ik kom ieder jaar in het hele land en spreek met veel ondernemers. Vaak van hele succesvolle bedrijven, soms ook wel van bedrijven die het minder goed doen. Heel af en toe een ondernemer die het al heel lang, heel slecht doet. Hartverscheurend soms, maar niet helemaal zonder schuld. Het vergt in 2018 namelijk nogal wat om een succesvolle ondernemer te zijn, daar kan je niet aan de bar op gaan zitten wachten. Daar moet je iedere dag keihard voor werken, net zo hard als je van je medewerkers verlangt.

‘Je moet gewoon geluk hebben waar je komt te werken.’ Maar is dat waar? Kan je daar net zo weinig aan doen als, laten we zeggen waar je geboren wordt? Ik denk het niet. Ik hoor in deze arbeidsmarkt steeds vaker dat niet de werkgever de baas is in het sollicitatiegesprek, maar de aspirant-werknemer. En dan gaat het eigenlijk nooit alleen maar om geld maar vooral over werken in een goed en professioneel bedrijf. Want je kan er niks aan doen waar je wordt geboren, maar wel waar je gaat werken!

Dit zijn de 12 vragen die horecamensen aan een ondernemer stellen voor ze ergens gaan werken:

  1. Wat is uw visie op horeca en gastvrijheid voor de komende 10 jaar?
  2. Hoeveel tijd besteedt u aan bijvoorbeeld marketing en de ontwikkeling van uw bedrijf in de komende jaren?
  3. Hoeveel uren werkt u zelf per week? En in welke rol(len)?
  4. Bent u een positief en opgewekt mens met een gezonde levensstijl? Stimuleert u uw medewerkers gezond te leven?
  5. Heeft u een goed inzicht in de data van uw bedrijf, zijn uw (kassa)systemen up to date en is het eenvoudig rapportages te draaien waar u op kunt sturen?
  6. Wat is de gemiddelde besteding van uw gasten en bent u daar op dit moment tevreden over?
  7. Wat zijn uw ideeen over de ontwikkeling en opleiding van medewerkers binnen uw bedrijf? Wat kan ik in de komende jaren van u gaan leren?
  8. Is uw bedrijf financieel gezond en heeft u een buffer opgebouwd voor eventuele tegenslagen?
  9. Hoe ziet de organisatiestructuur eruit, bent u zelf de enige verantwoordelijke, of kent het bedrijf meerdere ‘directeuren’ ?
  10. Wie is uw grootste concurrent en hoe gaat u ervoor zorgen dat u beter zal zijn in de toekomst?
  11. Waarom zou ik bij u moeten gaan werken en niet bijvoorbeeld bij uw buurman?
  12. En oja, de laatste maar niet de belangrijkste vraag: Wat kan ik hier gaan verdienen?

Wouter verzamelde zijn tips en eye-openers voor horeca-mensen in deze drie boeken: Dit is mijn wijk niet! | Is alles naar wens?  | Mijn collega komt zo bij u… Samen voor €32,50

Bestel je voor 31-januari 2018, dan ontvang je de Horeca jaarkalender 2018 gratis bij je bestelling!

Deel →

U zoekt oplossingen voor uw gastvrijheid vraagstukken?

Neem contact op met Wouter Verkerk van Verkerk Bartstra