We waren vroeg, Nederlandse etenstijden gewend. We mochten wel gaan zitten maar we konden nog niks bestellen. ‘Cinq minutes’ zei de charmante gastvrouw. En even later gebeurde het. Twaalf gladgeschoren obers met gesteven, kraakheldere, witte sloven, idem hemden met zwarte vlinderdassen en gilets die je alleen maar in Frankrijk ziet.  Precies om 19.00 uur daalden ze in een rechte lijn, bijna marcherend achter elkaar de trap af. Messcherp en tot het bot gemotiveerd. Zojuist geluisterd naar het heldere verhaal van de Maître. Opstelling en Tactiek, het STRIJDPLAN voor deze avond.

Frisse lentesalade

Horecabedrijven in Nederland kunnen soms zo in de hectiek van alle dag worden opgeslokt, dat ze vergeten te focussen op wat echt belangrijk is. Ze gaan maar door en horen zichzelf eind september nog steeds een frisse lentesalade aanprijzen. Ook ergeren ze zich aan medewerkers die te vaak aan tafel moeten zeggen: ‘Dat ga ik even navragen’, terwijl de weekschotel toch echt wel bekend zou moeten zijn. Ze vergeten dat ze zelf jarenlang een schat aan ervaring en kennis hebben opgebouwd en verwachten nu ten onrechte van nieuwe mensen een vergelijkbaar niveau. Voorkom irritatie door te focussen op een werkwijze waarbij medewerkers weten waar ze aan toe zijn en bovendien iedere dag iets leren.

Wisseling van de wacht

De Horeca wordt op dit moment geconfronteerd met een grootschalige wisseling van de wacht; we zien collega’s die relatief lang bleven werken plaats maken voor nieuwe talenten. Een nieuw team verdient natuurlijk ook een andere manier van aansturing want de ingesleten procedures en werkwijzen zijn niet meer vanzelfsprekend. Er is zeker in deze tijden veel werk aan de winkel voor leidinggevenden. Het goede voorbeeld, een goede voorbereiding en vooral focus op de zaken waar het om gaat. Wat doen we vanavond, en morgen en overmorgen? Wat voor weer wordt het? Zijn er evenementen? Hebben we grote partijen? En wanneer is het eigenlijk vakantie? Wat is onze suggestie die perfect past bij de dag van vandaag en hoe focussen we ons op de BIG 5?

Stoere ideeën

Samen met Petra Venekamp van Stoere Ideeën ontwikkelde Wouter een eenvoudige maar doeltreffende methode om samen met je team focus te krijgen én te houden op de hele week. Wat zijn onze doelen van de week en hoe ga ik die verdelen over de dagen? Wat of wie is mij in positieve zin opgevallen in de vorige week?

Het resultaat bestaat uit handzame briefing-blocks (50 pagina’s A4) en overzichtelijke posters (A2). Iedere manager krijgt een block waarmee hij of zij in een voorgedrukte structuur een plan maakt voor de volgende week. Deze schetsen leiden tot een definitief plan dat wordt overgenomen op de poster die een centrale plek achter de schermen krijgt. Uiteraard maakt de slimme manager daar een foto van die hij alvast deelt in de groeps-app..

Briefingblock

Getest!

De weekbriefingmethode is in zeven bedrijven door heel Nederland getest en leidt tot verbluffende resultaten in kennisverbreding maar ook op het gebied van upselling en bijverkoop. Uiteraard is er bij de ontwikkeling van de methode rekening gehouden met de toepasbaarheid in andere branches. De briefingmethode is te bestellen in combinatie met een workshop maar ook als los pakket.

Ben je geïnteresseerd? Stuur een mail naar mail@wouterverkerk.nl

 

 

 

Gelabeld met → 
Deel →

U zoekt oplossingen voor uw gastvrijheid vraagstukken?

Neem contact op met Wouter Verkerk van Verkerk Bartstra