De meest gehoorde klacht van gasten in reviews gaan over gestegen prijzen en ‘onervaren’ personeel. Veel ondernemers hebben moeite zich te beheersen en niet te reageren met: ‘Ja Hallo!!! Wat had u dan verwacht?!!’ In de afgelopen weken zijn er 72.000 horecabedrijven opnieuw open gegaan, sommigen waren bijna anderhalf jaar dicht, dan is het toch niet gek dat er wat opstartproblemen zijn! Toch is de gast soms weinig begripvol en sabelt bezochte bedrijven na afloop genadeloos neer in online epistels. De dappere poging van ondernemers om uit het niets op dezelfde manier te openen als waarop ze vorig jaar zijn gesloten, wordt jammer genoeg niet herkend door de gast en nog afgestraft ook.

het spelletje omdraaien

Het is niet voor niets dat steeds meer bedrijven het spelletje nu actief omdraaien. Er komt een einde aan ‘alles mag’ en ‘de gast is koning!’ Zij stellen nu eisen aan de gast of trekken hun grenzen veel duidelijker. Een van mijn favoriete zaken, Fuiks eten en drinken in Capelle aan den IJssel, voerde afgelopen week een dresscode in voor gasten. Uit eten moet weer iets worden waar je naar uitkijkt, waarvoor je een klein beetje je best doet en er dus ook netjes uitziet. ‘Het hoeft niet in een pak, maar smart casual is toch niet te veel gevraagd? Wil je liever lekker zonder shirt of in je coronapak eten? Geen probleem! We hebben ook nog steeds afhaalmaaltijden!’ Wie kiest wordt gekozen.

Een ander voorbeeld is de host(ess) die in veel bedrijven zijn of haar waarde bewijst door voor het plaatsnemen van de gast goed de verwachtingen en het doel van het bezoek te peilen. ‘U komt gezellig een kopje koffie drinken? Onze vier koffietafeltjes zijn op dit moment allemaal bezet, er is nog wel voldoende ruimte in ons lunchgedeelte. Zal ik u de lunchkaart even laten zien?’ Zo wordt gestuurd op omzet, het ‘risico’ op veel te lage besteding voorkomen en toch gastvrij gehandeld. Het is niet langer zo dat gasten een bedrijf kiezen, bedrijven kiezen ook steeds meer hun gast.

ZZP horecabewoner

Nu de horeca weer open is, is ook de ZZP-er met laptop weer helemaal terug. Ook deze horecabewoners krijgen steeds meer te maken met een ondernemer met een plan. ‘Leuk dat je weer komt werken bij ons! Het tarief van onze tafeltjes is €15,00 minimale besteding per uur. Als ZZP-er zal je dat als geen ander begrijpen.’

Een strandpaviljoen in Friesland sluit de komende zomer op dinsdag en woensdag. ‘Dan hebben onze medewerkers allemaal vrij, zo halen ze het einde van het seizoen en zal je zien dat we aan de eindstreep hetzelfde hebben verdiend en heel veel minder stress hebben. En als het dan op dinsdag en woensdag heel mooi weer is? Nou, dan hebben we toch zelf twee heerlijke dagen!’ Ook een Zeeuws café met terras is zuinig op het nieuwe team. ‘We maken het voorlopig nog niet te laat, sluiten om middernacht en misschien houden we dat ook wel zo. Het is kiezen of delen.’

Wie werkt met een plan, dit consequent doorzet, verdubbelt zijn omzet! Het blijkt op steeds meer plekken het motto van de heropening. Boek een eilandsessie op Ameland om samen met mij aan een plan te werken! Volg me op instagram voor horeca-updates, schrijf je in voor mijn nieuwsbrief.

Deel →
Twitter @wouterverkerk
  • Goed een jaar geleden zaten @wouterverkerk en ik ‘Horeca na corona’ te schrijven. Voor Horeca Info blikken we terug…

U zoekt oplossingen voor uw gastvrijheid vraagstukken?

Neem contact op met Wouter Verkerk van Verkerk Bartstra

Top