In een restaurantje waar je alleen maar hoeft te gaan zitten en verder lekker in de watten wordt gelegd, daar zal je ook wel wat duurder uit zijn dan op een plek waar je zelf met een plateautje langs een band moet lopen of in de rij moet gaan staan bij de kassa. Toch? Niks van waar!

De aanbieding van de dag!

Niet alleen de prijzen van broodjes en dranken zijn meestal gewoon hetzelfde, gasten in een buffet- of zelfbedieningszaak besteden gewoon meer dan je denkt. Taart en lekkere toevoegingen zijn aantrekkelijk uitgestald of afgebeeld, en de kassamedewerker zegt dan wel niet veel, maar vraagt meestal wel: ‘En wilt u daar ook nog wat te drinken bij?’ Of: ‘ Heeft u interesse in de aanbieding van de dag?’ Nee zeggen mag wel maar veel mensen zeggen gewoon ja!

De uitbater van de zelfbedieningszaak heeft geen mensen die aan tafel verkopen, heeft geen menukaarten die vies worden, heeft geen gasten op het terras die klagen over wachttijden, heeft geen medewerkers die verkeerde bestellingen brengen en heeft wel een uitstekende omzet. Dan zou je toch bijna zeggen: Dat wil ik ook! Of toch niet?

Alle seinen staan op groen

Alle seinen staan op groen. We staan als het even meezit aan de vooravond van het meest succesvolle horecajaar sinds mensenheugenis. Gasten hebben er zin in, de economie zit in de lift en op de een of andere manier lijken we allemaal wel een beetje klaar met het chagrijn van de afgelopen jaren. Laten we het leven vieren! En waar kunnen we dat beter doen dan in een restaurant, een café, een hotel of op een terras? Precies! Maar laten we onze gasten dan ook wel echt verwennen.

Laten we een plan maken voor onze gast, dat ook voor het restaurant een goed idee is. Zodat er een gezonde besteding is waar we mensen van kunnen betalen en kunnen zorgen voor contiuniteit. De gemiddelde besteding per gast moet op veel plekken namelijk gewoon echt omhoog maar liefst wel op een manier dat de gast dat niet erg vindt.

Doe het zo!

Neem een voorbeeld aan de bedrijven die een geweldige combinatie maken van het vrije transparante gevoel van de zelfbedieningscounter en het gemak van service aan tafel.

Een zaak waar ik was verkocht alle soorten koffie voor € 6,50(Maar wel met twee hele lekkere een-hap-stukjes taart en het volgende kopje inbegrepen). Ik zag een lunchzaak die alle lunches verkoopt voor €12,50 en gasten drie gerechtjes laat kiezen uit een lijst van tien. (Stel zelf uw lunch samen! Liever maar twee gerechtjes? €6,25 per stuk!)

Ik was in een restaurant waar ze alleen maar prima geprijsde drie-gangen menu’s verkopen (ook al neem je alleen een hoofdgerecht, je betaalt gewoon drie gangen. Zij zeggen: ‘Voor en nagerecht van het huis!’)

Een plan voor de gast

Wij maken een plan voor onze gasten, gasten geven er hun eigen invulling aan en iedereen is blij. Maar een gast zelf een keuze laten maken uit een kaart, drie uur je terras laten bezetten met een kopje thee, waar dure medewerkers haar verzorgen en tevergeefs drie keer vragen of mevrouw nog iets wil hebben? Nee, dan kan je inderdaad beter kiezen voor een zelfbedieningswinkel.

Bestel op bol.com het boek Is alles naar wens? Met een bundeling van de columns van Wouter Verkerk uit Misset Horeca! Op Horecabo.nl zijn Wouters boeken ook verkrijgbaar  in voordelige voordeelbundels!

Gelabeld met → 
Deel →
Twitter @wouterverkerk

U zoekt oplossingen voor uw gastvrijheid vraagstukken?

Neem contact op met Wouter Verkerk van Verkerk Bartstra