Zó wordt dit het slechtste seizoen ooit!

Veel ondernemers kijken vooral naar elkaar als ze zich voorbereiden op het komende seizoen. In de appgroepjes van ondernemers onder elkaar gaan de nieuwe prijslijsten rond en de vraag is steeds: ‘Wat ga jij vragen voor een biertje, een koffie of een cola?’ Om dan vervolgens die andere collega een direct berichtje te sturen: ‘Heb je gezien wat Jasper gaat vragen? Dat is toch niet normaal!’ En ik denk steeds: Zó wordt het dus niks, als je alleen maar bezig bent met wat de buurman doet. En zo heb ik nog wel een paar tips om er het komende jaar een puinhoop van te maken…

  • Kijk naar de buren en niet naar jezelf

Sommige ondernemers kijken net zo vaak naar de reviews, de menu’s, het terras en de prijslijst van hun collega’s als pubers op hun telefoon. Ze zijn erdoor geobsedeerd en verprutsen alle tijd om iets van hun eigen zaak te maken. Dit is echt de perfecte energie om het dit jaar in de soep te laten lopen!

  • Negeer rapportages, calculaties en cijfers

Hou gewoon vol dat als je van cijfertjes had gehouden, je wel boekhouder was geworden. Negeer de resultaten, kijk weg bij de lessen die je uit je kassa en data kan trekken en stuur vooral niet bij. Zeker bij zoveel beweging in prijzen en kosten, is dit een zeer effectieve manier om er een puinhoop van te maken!

  • Zie personeel als een inkoopproduct

Goede vakkrachten met een opleiding, eerlijk, flexibel en een ongekende drive al hun vakmanschap beschikbaar te stellen voor jouw niet al te geweldige bedrijf. Tja, die tijd is voorbij. Wat zeg je? Nog wel in het buitenland? Met een constructie voor een heel laag bedrag? Die moet ik hebben! Blijf vooral geloven dat dingen die niet kunnen voor jou nog wel haalbaar zijn. Kijk het vooral niet aan!

  • Praat met je gasten over je problemen

Ga lekker bij je gasten aan tafel zitten, laat voor jezelf ook een lekker glas wijn inschenken en loop helemaal leeg over al je problemen, schulden, uitdagingen en zorgen. Dat werkt fantastisch! Gasten zullen de volgende keer niet meer bij je stoppen en jouw zaak voortaan associëren met ellende en zorgen. Goed bezig!

  • Zie kwaliteit als iets relatiefs

Maak het verschil tussen hoe je dingen verkoopt en hoe ze echt zijn zo groot mogelijk. Je kan best biologisch op je kaart zetten en kiloknaller inkopen. En wat je zelf niet meer zou eten, kan best naar gasten. Tel gerust een paar dagen bij de THT op en til niet te zwaar aan HACCP. Dit motiveert je medewerkers ook enorm!

  • Maak van service een sluitpost

Stuur mensen met de minste ervaring naar de tafels in de wijk, vraag een euro voor een bakje mayonaise, doe dat ook voor gebruik van de wc en hang mensen die hun dure racefiets zo dicht mogelijk bij zich willen houden op het terras aan de hoogste boom. Praat ook veel met je collega’s over het type gast waar je de grootste hekel aan hebt. Dat is mega effectief!

  • kom niet naar de seizoens-kick-off in Baarn op 8 april

Blijf weg op evenementen waar je inspiratie kan halen, handige methodes waar je medewerkers focus en commerciële vaardigheden mee verwerven. Ga niet mee met je tijd, houd alles bij wat het was en ga lijdzaam ten onder;)

Wanneer ik een andere vorm kies voor een blog, een knipoog of een kwinkslag probeer door te laten schemeren, ontvang ik vaak heel veel mail en reacties van mensen die me niet begrijpen. Dit keer lijkt het me duidelijk maar mocht je twijfelen: ik deed het weer;)

Kom samen met je kernteam naar Baarn op 8 april voor de Horeca Seizoen Kick-Off. Het wordt geweldig en je neemt bovendien een inspiratiedoos mee naar huis waarmee je jouw hele team kan trainen.

Bestel op het vernieuwde Horecabo mijn laatste boek, ga aan de slag met de Horeca jaarkalender, of ga je shifts leiden als een Pro! Met mijn methodiek!

Volg me op instagram voor horeca-updates, schrijf je in voor mijn nieuwsbrief

Wouter Verkerk is een van de meest gevraagde sprekers op het gebied van Horeca en Gastvrijheid en begeleidt Horecaondernemers en hun teams door heel Nederland.

Wouter schrijft columns, blogs en boeken over gastvrijheid. Hij ontwikkelde diverse gastvrijheidsmodellen zoals het '12 stappen gastcontactplan' en is grondlegger van "Signature Hospitality".

Wouter schrijft onafhankelijk en wanneer er een commerciële relatie bestaat tussen Wouter en zijn onderwerp dan vermeldt hij dat. Wouter is BrandAmbassador van zijn eigen bedrijven zoals Verkerk Bartstra Gastvrijheid Consultants en Plan Boutique, het horeca hoofdkantoor van Nederland! en van Nobel Drinks, Bidfood, Eyes for Details, Boonstra Wijnen, Unitouch, The Branding Club, Chocomel, Orderli, Smit's Delicious en The Dutch Cocktail Club.
Bestel boeken van Wouter Verkerk op Horecabo.nl.