Een paar weken geleden kwam ik een oude bekende tegen. We stonden vijf minuten te praten en tijdens dat gesprekje werden wij minstens zeventien keer onderbroken door trillende en bliepende geluiden uit zijn broekzak. ‘Ja sorry hoor, dat zijn de whatsapp-groepjes van mijn werk… Soms kijk ik en dan heb ik ineens 46 berichten!’ Maar waar werk je dan? ‘Nog steeds in de horeca maar ik ben nu manager, dus ik zit in álle groepjes!’

Of je nu vrij bent of aan het werk, er komen altijd berichtjes over schoonmaak, roosters, die engerd op het terras gisteren, nieuwe ideeën, regelrechte onzin, regels, taken en ergernissen. Het lijkt handig, dit soort kanalen, maar als je al die uren van al die groepsleden bij elkaar optelt is het ook heel kostbaar en vanaf het moment dat de helft afhaakt ook meteen niet meer bruikbaar.

‘Wie heeft dit gedaan???!’

Maar hoe zorg je dan dat je team zich alle incidentele, maandelijkse, wekelijkse en dagelijkse taken herinnert en deze uitvoert? Hoe zorg je dan dat alle informatie iedereen bereikt die er iets mee moet? En vooral… Hoe zorg je ervoor dat je registreert wie dat heeft gedaan en wanneer? Wie spreek je aan op iets wat niet is gebeurd of slecht is gedaan zonder direct een bericht de Whats-app-groep in te slingeren met een foto van de ergernis met de vraag ‘WIE HEEFT DIT GEDAAN??!’

En toen wees iemand me op CleanUpp. Het is een app. Het handigste is om ‘m op een tablet te installeren en die bij de bar of in de keuken op te hangen. Wat het is? Een even briljant als simpel lijstjessysteem waar alle medewerkers razendsnel op in- en uitloggen en onder hun eigen naam afvinken wat er moet gebeuren. Per taak kan je aangeven of dit een dagelijkse, een wekelijkse, een maandelijkse of een eenmalige taak is en bovendien kan je die taak ‘volhangen’ met instructies, zelfs filmpjes, en uitleg.

Lijstjes

Schoonmaaklijsten, opstartlijsten, sluitlijsten… Alles. Maar dan ben je er nog niet, want ook temperatuurlijsten, en recepten zijn altijd binnen handbereik. De app kan, maar hoeft niet ook op de telefoon van al je medewerkers worden geïnstalleerd en tot slot: De app is slim en heeft een olifantengeheugen. Wil je een mail als de temperatuur van je koeling boven een bepaalde waarde komt? Wil je een mail of een sms als er een paar punten niet zijn afgevinkt op een dag? Aan het einde van de week graag een weekrapportage?

 

Als de keuringsdienst je temperatuurlijsten wil zien, dan mail je ze die netjes in PDF, met een druk op de knop. ‘ Van wanneer tot en met wanneer meneer?’ Tot zeven jaar lang worden al je afgevinkte taken, temperaturen, inclusief data, tijdstippen en de namen van degene die het hebben geregistreerd bewaard.

Met gemak voeg ik nieuwe taken toe, voeg ik omschrijvingen toe, borg ik alles wat er in mijn bedrijf bekend is en zorg ik dat iedereen erbij kan. Ik dacht meteen aan een paar bedrijven die ermee MOETEN werken, ik nodigde de mannen uit op mijn kantoor en wat denk je? Superaardige, slimme, jonge IT-boys die nog normaal en begrijpelijk kunnen praten ook. Dit kan niet anders dan een succes worden. Laat ze weten dat je via mijn site bij ze terecht bent gekomen, dan krijg je de eerste maand gratis.Kijk op de site van Cleanupp! www.cleanupp.nl

Wouter’s Favourites!

Wouter’s Favourites is een rubriek waarin Wouter aanbevelingen doet van producten in de markt die hij ook echt heel goed vindt. Het totaal overzicht van Wouter’s Favourites vormt op den duur een aanbevolen manier van werken met producten en diensten in de horeca. Interesse om ook Wouter’s Favourite te worden? Ben je dan echt zo goed? Mail me dan gerust!

Deel →
Twitter @wouterverkerk

U zoekt oplossingen voor uw gastvrijheid vraagstukken?

Neem contact op met Wouter Verkerk van Verkerk Bartstra