Wanneer ik met horecateams uit Nederland of België door Amsterdam fiets, en ik hen mag rondleiden langs trends, nieuwe zaken, oude favorieten en bijzondere plekken, stoppen we altijd ook voor een bordje en een glas bij een van de restaurants van The Seafoodbar.

Perfecte uitvoering

Ik vind The Seafoodbar een voorbeeld van professionele horeca op hoog niveau, dat wil ik mijn gasten altijd even laten beleven. En met hoog niveau bedoel ik niet ‘michelinster’ maar bedoel ik: perfecte uitvoering. Restaurant altijd in topconditie: alle lampjes branden, niks is stuk en alles is schoon. Medewerkers altijd gefocust, netjes, gastvrij, vrolijk en op elkaar ingespeeld. Eten altijd supervers, puur en smaakvol. Prijs-kwaliteit verhouding: Meer dan uitstekend.

Gastvrijheid is wat je bent, niet wat je doet

Het succes van de The Seafoodbar is een combinatie van factoren maar dat de familie de Visscher uit het juiste hout gesneden is, heeft er zeker mee te maken. ‘Ja, dat doen ze gewoon heel slim!’ is vaak de conclusie van anderen. Maar ik denk niet dat het nou per se zo slim en handig is bedoeld, ik denk dat het gewoon goed bedoeld is. Gastvrijheid is niet iets wat je (heel slim) moet doen, het is vooral iets wat je gewoon graag bent. Daar hebben mensen een neusje voor en daarom is het er altijd druk en werken mensen hier heel graag.

Voor het boek ‘Horeca verdient beter!’ interviewde ik ondernemer Fons de Visscher, met name over personeel. Dat interview lees je hieronder.

Fons, ben jij voor je medewerkers net zo gastvrij als dat je wilt dat zij zijn voor je gasten?

‘O, dat vind ik een moeilijke vraag, ik denk het niet. Gastvrijheid heeft in mijn ogen ook wel te maken met de mate waarin je mensen vraagt zich aan de regels te houden. En voor mijn medewerkers zijn er wel meer regels dan voor mijn gasten. Maar ik snap wel wat je met de vraag bedoelt denk ik, wij proberen heel goed te zijn voor onze medewerkers. Dat is natuurlijk ook de enige manier om goede mensen te krijgen die goed zijn voor onze gasten!’

Hoe doe je dat? Kan je een voorbeeld geven?

‘Nou, wij willen onze medewerkers een gevarieerde baan aanbieden maar we realiseren ons heel goed dat het keihard werken is.  We denken mee door bijvoorbeeld sport te stimuleren, dat samen te doen in ‘The Seafoodfbar Bootcamps’ in het Vondelpark en we zorgen ook dat veel randzaken zoals bijvoorbeeld kleding en eten voor hen gewoon goed worden geregeld. We faciliteren.’

Hoe reageren je medewerkers hierop?

‘Voor medewerkers is het heerlijk om een structuur te hebben die zij kunnen volgen. Zij ervaren dat als gemak. We luisteren goed naar onze medewerkers en spelen daar op in door de dingen zo te organiseren zodat we het onze mensen gemakkelijker maken. Nu ik dat zo zeg, inderdaad! Eigenlijk precies op de manier zoals we dat met onze gasten doen!’

Besteed je veel aandacht aan opleiding binnen je organisatie?

Medewerkers die bij ons komen werken starten eigenlijk direct aan een interne opleiding. Het is in een specialistisch restaurant als The Seafoodbar natuurlijk belangrijk dat medewerkers alles weten over de producten waar ze mee werken. Naast productkennis is er veel aandacht voor gastvrijheid, processen en de interne afspraken die er voor zijn bedoeld alles voor gast én medewerker zo goed mogelijk te laten verlopen.’

Betaal je jouw medewerkers ook tijdens trainingen, vergaderingen en opleidingsuren?

‘Ja natuurlijk! Dat is toch gewoon werk? Ik kan me niet voorstellen dat ik ze zou vragen dat in hun eigen tijd te doen!’

Vind je dat je jouw medewerkers een passende beloning betaalt?

‘Wij betalen medewerkers een goed salaris dat in de meeste gevallen ruim boven de cao lonen ligt. Wij waarderen het werk van onze medewerkers op die manier en de eerlijkheid gebiedt te zeggen: We zullen ook wel moeten. De concurrentie is in Amsterdam op dit moment moordend. Het is niet, zoals een jaar of vijf geleden ‘Het gevecht om de gast’ maar echt ‘Het gevecht om de medewerker!’

Werk is werk, dat betalen we dus altijd!

Hoe bepaal je wat jij je medewerkers betaalt?

‘We houden goed in de gaten wat anderen betalen in vergelijkbare functies en proberen altijd net iets beter te betalen dan zij. Dat is natuurlijk geen wedstrijd op zich maar wel ons streven. ‘

Krijgen jouw medewerkers alle uren die zij werken betaald?

‘Onze medewerkers krijgen uiteraard ieder uur dat zij werken betaald, waarom niet?’

En kunnen jouw medewerkers (uiteindelijk) op een vaste baan rekenen?

‘Vanaf het begin dat wij zijn begonnen met the Seafoodbar probeer ik alles hier te organiseren alsof het een normaal bedrijf is. In een normaal bedrijf krijgen mensen normale contracten, dus hier ook. In een normaal bedrijf krijgen mensen vaste contracten en dus hier ook. En in een normaal bedrijf krijgen mensen niet iedere dag na het werk een paar biertjes, dus hier ook niet!’

Hoe zie je de rol en de positie van horecamedewerkers, over 5 jaar, in 2023?

‘Horecamedewerkers worden steeds schaarser, zeker voor bedrijven die vinden dat horecamedewerkers andere rechten en plichten hebben dan medewerkers van andere bedrijven in Nederland. Toch merken ook wij dat het lastiger wordt mensen te vinden, maar het lukt ons en het is mijn overtuiging dat ons dat over vijf jaar nog steeds lukt. We zullen misschien iets creatiever moeten worden maar veel belangrijker; zorgen voor een professionele bedrijfsvoering waarin, net als in een normaal bedrijf volop mogelijkheden zijn om je te ontwikkelen, door te groeien maar vooral met veel plezier te werken!’

The Seafoodbar heeft restaurants op het Spui, de Van Baerlestraat, en de Ferdinand Bolstraat en een viswinkel op de Leidsestraat.

Deel →
Twitter @wouterverkerk

U zoekt oplossingen voor uw gastvrijheid vraagstukken?

Neem contact op met Wouter Verkerk van Verkerk Bartstra