Veel mensen zullen zeggen dat de gerechten het meest belangrijk zijn in een restaurant. Ik ben het daar lang niet altijd mee eens. Goede bediening is voor mij een voorwaarde te kunnen genieten van een gerecht. Een goed gerecht maakt slechte bediening voor mij niet meer goed, terwijl het omgekeerde voor mij absoluut mogelijk is.

In restaurantrecensies is er volop aandacht voor alles wat er op het bord ligt, en speelt de bediening een bijrol. Soms komt die er met enkel een bijvoeglijk naamwoord van af.  ‘De kundige bediening schonk heel attent de wijn steeds bij’. Maar als het goed is brachten ze de gasten met de juiste suggestie, afstand, juist geen afstand, een grapje, juist heel formeel, energie, tempo en of rust eerst in de stemming voor alles wat er volgde…

Na mijn korte verslag van Rijsel, zal ik vaker in een nieuwe rubriek op deze blog verslag doen van restaurants en andere zaken. Een stukje uitgebreider dan dat Arnon Grünberg op decorrespondent.nl doet, maar ook weer niet te uitgebreid.  Met veel aandacht voor bediening, en de gerechten in een bijrol. Tenzij… Maar dat begrijp je wel.

Het gaat niet alleen om horeca, ook in retail is er bediening. En het gaat niet alleen om topzaken, want in iedere horecawinkel draait het om mensen. Vanavond varen op een dinerboot over de grachten. Morgen (bedienings) recensie!

 

 

Gelabeld met → 
Deel →

U zoekt oplossingen voor uw gastvrijheid vraagstukken?

Neem contact op met Wouter Verkerk van Verkerk Bartstra